Velg en side

Når digital annonsering gjøres riktig kan det være svært effektivt og gi knallgod ROI. Det er grunnen til at mange bedrifter bruker mye av markedsføringsbudsjettet sitt på nettopp annonsering.

Det finnes mange ulike typer digital annonsering (noe jeg har skrevet om i denne artikkelen), og de har alle sine unike fordeler og ulemper. Allikevel har de alle sammen noen felles fordeler – uansett om du velger å annonsere på Facebook, Youtube eller Yahoo.

Før jeg fortsetter, ønsker jeg å påpeke at slett ikke all annonsering er god annonsering. Når du velger å annonsere på nett bør det være en del av en større strategi, og ikke bare ad hoc-arbeid. Det kreves nemlig både oppmerksomhet og oppfølging for å lykkes med digital annonsering.

Her er mine topp 5 fordeler med digital annonsering:

Det er enkelt å komme i gang

Noe av det som gjør annonsering på nett så himla kjekt (og som for så vidt gjelder for det meste av digital markedsføring), er at det er lav terskel for å komme i gang.

Hvem som helst kan opprette seg bruker og begynne å prøve seg frem med annonseringen. De aller fleste løsningene er enkle å bruke, og krever ikke timesvis med opplæring og kurs for å komme i gang – selv om det er lurt å bruke tid på å virkelig forstå plattformen man jobber med.

Du kan begynne i det små, og prøve deg frem for å finne ut av hva som fungerer. Det krever på ingen måte en stor og dyr forpliktelse. Det gjør at små bedrifter også har muligheten til å annonsere og konkurrere med større, etablerte bedrifter.

Det kan gjøres svært målrettet

Jeg elsker å jobbe med målgrupper og ideelle kunder, noe som er grunnen til at jeg digger digital annonsering så mye. Det er nemlig mulig å virkelig segmentere og treffe nøyaktig de potensielle kundene man er på jakt etter.

Når du annonserer digitalt kan du velge hvem man ønsker at annonsen skal vises for, basert på demografi, interesser, ofte besøkte nettsider, tidligere nettsøk, samt en hel haug med annen informasjon. Det gjør at du ikke bruker penger på folk som faller utenfor målgruppen, og heller spisser deg inn på de som faktisk er dine ideelle kunder.

Siden du allerede vet mye om dine ideelle kunder og hvilke utfordringer de har, kan du virkelig spisse budskapet i annonsen og appellere til nøyaktig de du er på jakt etter.

Det passer for alle budsjetter

Uansett hvor lite eller mye du har eller ønsker å bruke til annonsering på nett, kan du se gode resultater av arbeidet du gjør.

Siden annonsene er så målrettet, som nevnt i forrige punkt, får du ofte mye igjen for pengene. Du betaler ikke for folk som havner langt utenfor målgruppen din, men kun for personer som har alle forutsetninger for å kjøpe dine produkter eller tjenester.

Det gjør at du ikke trenger å betale i dyre dommer for at annonsen skal sees av 20 000 mennesker hvor kun 1% faktisk er en del av målgruppen. I stedet kan du velge å vise annonsen kun til de 200 som er relevante for deg og din bedrift, til en brøkdel av prisen.

Du kan altså begynne i det små og jobbe deg oppover etterhvert som du ser resultater.

Du kan “retargete”

Retargeting er når du annonserer målrettet mot personer som tidligere har interagert digitalt med bedriften din på noe vis. For eksempel ved å besøke nettsiden din eller legge igjen en kommentar på noe du har publisert på Facebook.

En mye brukt metode er å annonsere til personer som har tittet på produkter i en nettbutikk, kanskje til og med lagt de til i handlekurven. Selv om de ikke fullførte kjøpet første gangen, blir de stadig vekk (gjennom annonsering) minnet på produktene de kikket på, og sjansen er betraktelig mye større for at de fullfører kjøpet i ettertid.

Retargeting skaper en gjenkjennelsesfaktor og minner potensielle kunder på at de er interessert i det du har å tilby. Det er en veldig effektiv måte å generere flere salg på.

Du får konkrete, målbare resultater

Noe av det som kunne være svært vanskelig med tradisjonell annonsering var å vite hvor mye man faktisk fikk igjen for pengene. Hvor mange kunder genererte egentlig helsiden i lokalavisa?

Med digital annonsering får du full oversikt over hvor mange som har sett, trykket og konvertert. Du får konkret statistikk på hvordan alle annonsene har prestert, noe som gjør det mye lettere å måle ROI. Det gjør det også mye enklere å se hva som fungerer, og hvor det trengs endringer.

Med en god setup i Google Analytics kan man også se hele kundereiser, fra første annonsevisning til betalende kunde, noe som er svært verdifullt og gir mye innsikt både om kundene og hvordan kjøpsprosessen foregår.

All denne dataen gir deg et godt grunnlag for å ta gode beslutninger, både for videre annonsering og markedsføring. I stedet for å gjette kan du ta datadrevne beslutninger!

Oppsummering

Det var kort og godt om de 5 største fordelene med digital annonsering. Nå er det bare å begynne med annonseringen!

Digital annonsering er fleksibelt og allsidig, noe som gjør at det passer for nesten hvem som helst. Det kan gjøres både billig og dyrt, og det er slett ikke lommeboka som avgjør om du ser resultater eller ei – ikke minst er det svært kostnadseffektivt sammenlignet med tradisjonell markedsføring.

Jeg tror så absolutt at de fleste kan lykkes med digital annonsering, så lenge man er bevisst på hvem de ideelle kundene er og klarer å formidle et tydelig budskap.

Til videre lesing anbefaler jeg min artikkel Digital annonsering: en innføring i de ulike typene, i tillegg til tre gode guider:
Social Media Advertising 101: How to Get the Most out of Your Budget (Hootsuite)
Facebook Advertising 101: How to Get Started With Facebook Ads (Social Media Examiner)
Google AdWords Made Simple (Neil Patel)

 



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

twenty + 16 =