Velg en side

Det er utvilsomt mye som har skjedd innen digital annonsering de siste tyve årene.

Vi har gått fra store statiske bilder som poppet opp i tide og utide til dynamiske annonser som kan tilpasses ulike plattformer.

I denne artikkelen ønsker jeg å fortelle litt om hovedtypene innen digital annonsering og hvordan de fungerer. Det kan jo være greit å være klar over de ulike alternativene før du bestemmer deg for hvilken type annonsering som passer best for deg og din bedrift.

Når vi snakker om digital annonsering betyr det alle typer markedskommunikasjon på internett som du må betale for. Som regel kjøper man annonser på tredjepartsplattformer.

Man kan dele digital annonsering inn i fire hovedgrupper:

Displayannonser

Display er også kjent som bannerannonser, og lar deg nå potensielle kunder mens de surfer på nett. Du kan lage målrettede displaykampanjer for å bygge merkevare og skaffe oppmerksomhet av dine ideelle kunder.

Den kanskje største fordelen med display er at du fort kan bli synlig for store mengder mennesker og fort spre budskapet ditt. Folk som kanskje aldri ville funnet nettsiden din på egenhånd kan se annonsen din mens de besøker favorittnettsidene sine.

Det finnes flere ulike typer displayannonser:

Bildeannonser: dette er annonsene du ofte ser ved siden av eller flettet inn i artikler. Disse kan være responsive, slik at de passer i ulike formater og enheter. Disse har ofte navn som boards, artikkelboards og netboards.

Tekst: enkle tekstannonser, ofte integrert i artikler.

Digital annonsering: display- og tekstannonser

Denne skjermdumpen fra minmote.no inneholder to ulike bildeannonser og én tekstannonse.

Bannere og toppbannere: bildeannonser som er like brede som sidens innhold. Toppbannere vises øverst på nettsiden.

Skyskrapere: avlange bannere som plasseres ved siden av innholdet på selve nettsiden og følger med når man scroller nedover. Kombinert med en toppbanner kalles det for hestesko.

Digital annonsering: skyskraper

Skjermdump fra VG Reise for å illustrere skyskrapere. Legg merke til hvordan annonsen er tilpasset innholdet.

Wallpaper: ligner på en hestesko, men dekker hele bakgrunnen til nettsiden.

Digital annonsering: wallpaper

Eksempel på wallpaper hos VG.

Pop-up annonser: popper opp og dekker til innholdet på siden.

Video: små videoannonser som spilles av automatisk eller på trigges av de besøkende.

Ulike typer bildeannonser og skyskrapere er de mest populære formatene for display.

Mange displayannonser er programmatiske.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk er en målrettet måte å kjøpe annonser på, og fungerer som en børs.

Kort fortalt kjøper man annonser i sanntid (kalt for real time bidding) for å sikre seg at alle visningene av annonsen er svært relevante.

Du kan sette opp spesielle kriterier for annonsen, som for eksempel at den kun skal vises til menn over 40 med bilinteresse, og hvor mye du er villig til å betale for hver visning. Dersom noen på børsen får en visning som matcher kriteriene og du har det høyeste budet, er det din annonse som vil vises til den bilinteresserte mannen på 40+. Alt dette foregår på millisekunder.

I stedet for å betale for tusenvis av visninger til “alle og enhver” gjør programmatisk det mulig å bruke pengene på mye mer relevante visninger som har større sjanse for å bli til kunder.

Ulike plattformer for displayannonsering

Det finnes haugevis av ulike nettverk for å kjøpe displayannonser. Jeg tenkte det kunne være greit å gå igjennom de mest populære.

Direkte fra leverandør/nettside
Mange nettsteder lar deg kjøpe displayannonser direkte hos dem i stedet for å bruke en tredjepartsleverandør. De fleste nettaviser og magasiner kan også produsere annonsene for deg.

Google Ads bannerannonser
For kort tid siden slo Google sammen alle sine annonsetjenester til én samlet plattform: Google Ads. Displayannonser er nå en del av Google Ads, men het tidligere Google Displaynettverk. I Google Ads kan du kjøpe displayannonser på millioner av nettsider, og du kan selv legge inn kriterier for hvor og hvordan annonsene skal vises.

Google Ad Manager
Tidligere kalt DoubleClick. Gjør det mulig å kjøpe programmatiske annonser på en rekke nettsider.

AppNexus
En av verdens største plattformer for programmatiske kjøp. Blant annet Schibsted har mesteparten av varelageret sitt hos AppNexus, sammen med mange andre store aktører.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

Når du bruker en søkemotor dukker det opp to ulike resultater på søkesiden: organiske resultater og betalte resultater.

Søkemotormarkedsføring er betalte søkeresultater, også kalt for søkeannonser.

Slik ser det ut hos Google:

Digital annonsering: søkemotormarkedsføring

Det kan være svært vanskelig å få gode plasseringer på søkeresultatsidene ved å kun bruke søkemotoroptimalisering, så søkeannonser er en effektiv måte å komme høyt opp for å være godt synlig for potensielle kunder.

Søkemotormarkedsføring er populært fordi det treffer potensielle kunder som allerede er i kjøpsmodus. Når jeg søker etter bilforsikring er sjansen stor for at jeg ønsker å finne tilbud og etterhvert kjøpe en ny forsikring.

Mange velger å bruke penger på søkeannonser fordi det ofte fører til konkrete resultater som salg eller konverteringer.

Stort sett alle søkemotorene har sine egne plattformer for å kjøpe søkeannonser, slik som Google Ads, Bing Ads og Yahoo Search Marketing.

Annonser på sosiale medier

Annonsering på sosiale medier er blitt big business, og mange mener det er her man får mest igjen for pengene.

Grunnen til dette er at du kan segmentere og spisse målgruppen din helt ned til den minste detalj, og på den måten treffe nøyaktig dine potensielle kunder. Det gjør at man ikke trenger å bruke penger på mennesker som havner utenfor målgruppen.

Stort sett alle sosiale plattformer lar deg kjøpe annonseplass. Formatene varierer fra plattform til plattform, og det finnes mange muligheter. I denne artikkelen går jeg ikke i detaljer, men denne artikkelen er interessant lesing om annonsering på sosiale medier.

Man kan også annonsere før og underveis i videoer på sosiale medier, for eksempel på Facebook og Youtube. Nå som video virkelig er stort har videoannonsering økt i popularitet.

Native advertising og influencer marketing

Selv om native advertising og influencer marketing i hovedsak er to forskjellige typer annonsering, ønsker jeg å kombinere dem i denne artikkelen. De bygger nemlig på samme prinsipp:

Kommersielt innhold som presenteres i redaksjonelle kanaler.

Native advertising har de siste årene økt i popularitet, og blir ofte misforstått for å være innholdsmarkedsføring. Native er kommersielle artikler som blir presentert sammen med redaksjonelt innhold, slik at det skal bli mer effektivt.

Du har kanskje sett artikler som er merket med annonsørinnhold på for eksempel VG?

Digital annonsering: Native advertising

Skjermdump fra vg.no

Selv om dette er en betalt annonse er det også en artikkel som skal være verdifull for leserne. Native advertising er nemlig en betalt form for innholdsmarkedsføring, og baserer seg på å lage relevant og interessant innhold. Ved å gi deg gode tips håper Maxbo (fra eksempelet over) at du skal få lyst til å kjøpe maling og utstyr hos dem i stedet for hos konkurrenten.

Native er effektivt for å skape tillit mellom annonsør og leser, og kan være en smart måte å få budskapet ditt ut til en stor mengde mennesker. Forhåpentligvis har du allerede en bedriftsblogg, og native kan være en god måte å generere mer trafikk tilbake til nettsiden din og alt innholdet du har der.

De kommersielle artiklene er godt merket slik at forbrukerne skal vite at det er betalt innhold.

Digital annonsering: native advertising

Influencer marketing handler om å bruke mennesker med en stor tilhengerskare for å promotere et produkt. Mange av følgere har nesten et venneforhold til influencere de ser opp til, og som vi alle vet: anbefalinger fra venner er mye verdt og blir ofte til salg.

Det er derfor influencer marketing ofte er svært effektivt. Følgerne stoler på og ser opp til influenceren, og kjøper derfor produkter han/hun anbefaler i sine kanaler.

Tidligere kunne kommersielle innlegg hos influencere “slippe unna” som redaksjonelt innhold, men i dag er det strenge krav til at all reklame skal merkes. Forbrukerne skal kunne vite nøyaktig hva influencerne har fått betalt for å anbefale og reklamere for.

Influencer marketing kan være en effektiv måte å nå ut til nye kunder og generere flere salg. Det krever dog litt forarbeid, og det er viktig å velge influencere som representerer samme verdier som deg.

De vanligste prismodellene for digital annonsering

Nå som vi har gått igjennom de vanligste metodene å annonsere på nett, tenker jeg det kan være greit å også ta en kjapp gjennomgang av hvordan annonser prises.

Det finnes mange prismodeller, men de vanligste er:

Pay per click (PPC)
PPC betyr at du betaler per klikk du får på annonsen din – du slipper altså betale for de som ser annonsen men velger å ikke trykke på den. Dersom du ønsker konverteringer kan PPC være svært gunstig. Det er mest vanlig i søkemotormarkedsføring, programmatiske kjøp og annonser på sosiale medier.

Cost per Mille (CPM), også kalt Cost per Thousand (CPT)
Kost per tusen er den vanligste måten å prise displayannonser på, da de som regel vises til store mengder mennesker. I stedet for å betale for hvert enkelt klikk betaler du for hver tusende gang annonsen din vises.

Fastpris eller prosjektpris
Ofte kan annonsering ha faste priser eller prosjektpris. Mange nettsider vil for eksempel kunne tilby en fastpris for displayannonser, og gi et estimat på antall visninger. Selv om dette er en form for CPM må du binde deg til et fastbeløp.

Mange native ads bruker PPC-prising, men har i tillegg en fastpris for å vise annonsen på forsiden eller bruke retargeting. Influencer marketing baserer seg stort sett alltid på fast- eller prosjektpris, eventuelt en prosentandel av genererte salg.

Til slutt

Det var litt om digital annonsering og de mest populære variantene.

Digital annonsering kan gi svært gode resultater, og bør så absolutt være en del av din digitale strategi. Du velger helt selv hvor mye penger du ønsker å bruke, noe som gjør at annonsering passer for både små og store bedrifter. Ikke minst er det kjempespennende å prøve seg frem og se hva som fungerer!

Jeg ønsker selvfølgelig å skrive mer om digital annonsering i tiden fremover, men i mellomtiden er dette noen gode artikler dersom du ønsker å lære mer:
Defining What is Digital Advertising and Why You Need It (Lyfe Marketing)
The Ultimate Guide to PPC Marketing

RelatedPost



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

19 + eighteen =