Velg en side

I denne digitale ordboken finner du forklaringer og beskrivelser på en rekke digitale begreper og forkortelser. De fleste er relatert til digital markedsføring og innholdsproduksjon, men jeg har prøvd å også få med noen generelle begreper det kan være greit å vite om. Det kan være kjekt å bokmerke denne siden så du har den lett tilgjengelig når du kommer over uttrykk du ikke er helt sikker på hva betyr.

Listen oppdateres stadig, men legg gjerne igjen en kommentar hvis du ønsker et spesielt begrep lagt til eller endret. Jeg blir veldig glad for tilbakemelding!

Alle begrepene er i alfabetisk rekkefølge, men du kan trykke CTRL + F (Windows) eller CMD + F (Mac) for å søke.

A/B-testing: En test med to ulike variabler for å finne ut hvilken av dem som presterer best. Brukes ofte for å se hvilke CTA og titler som fungerer best.

Affiliate marketing: En metode hvor en bedrift gir en fordel eller sum penger til samarbeidspartnere som klarer å skaffe nye kunder. En veldig vanlig måte for bloggere å tjene penger.

Application Programming Interface (API): En API gjør at man kan hente ut data eller funksjonalitet fra et system for å bruke det i et annet system. Et eksempel kan være hvordan du i mailinnboksen din kan lage en ny avtale i kalenderen, eller at du i Messenger kan sende bilder fra telefonen din. Du kan lære mer om API her XXlenke

Big Data: Brukes om store og kompliserte datasett, men har også blitt en markedsføringsgimmick for bedrifter som driver med avansert datateknologi eller analyse.

Blogg: En blogg er et sted hvor man kan legge ut artikler og innlegg (ofte en blanding av tekst, bilder og video). Mange bedrifter har egne blogger, kalt bedriftsblogger eller fagblogger, hvor de deler sin kunnskap og erfaring. En blogg er ofte en stor og viktig del av innholdsmarkedsføring 

Bounce rate: Hvor mange som kommer inn på nettsiden din uten å interagere med innholdet eller trykker på noe før de lukker siden. Blir ofte brukt for å vise «verdiløse» sidevisninger, men de forteller ingenting om lengden på besøket.

Brukergrensesnitt (User Interface/UI): Brukergrensesnittet er hvordan man bruker et produkt, en tjeneste eller et system. God UI bør være intuitivt og lett å bruke.

Brukeropplevelse (User Experience/UX): Totalopplevelsen en bruker har ved å bruke et produkt, en tjeneste eller et system. God UX handler om å skape noe som er brukervennlig og skaper en god opplevelse for brukeren.

Business-to-Business (B2B): En bedrift som selger produkter eller tjenester til andre bedrifter.

Business-to-Consumer (B2C): En bedrift som selger produkter eller tjenester til forbruker.

Call to Action (CTA): Et element som skal oppfordre besøkende til å utføre en spesiell handling. Et eksempel kan være en knapp som sier «Kontakt oss i dag».

Cascading Style Sheets (CSS): Et kodespråk som brukes for å bestemme utseendet til HTML og XLM. Blir sammen med HTML og JavaScript ansett som en av grunnstenene i webutvikling.

Churn Rate: Churn Rate er hvor stor prosentandel av abonnenter eller kunder som ikke fornyer sitt abonnement innen en gitt periode. Dersom 10 av 100 kunder velger å si opp sitt Netflixabonnement vil churn raten være på 10%.

Content Management System (CMS): Et program eller system som brukes for å opprette og vise innhold, ofte brukt i bloggsammenheng. Mest kjente CMS er blant annet WordPress, Joomla, Drupal og Magneto.

Cost Per Action (CPA): Pris per handling. Brukes for å prise annonser som skal føre til spesielle handlinger, for eksempel abonnere på nyhetsbrev eller sende melding i kontaktskjemaet.

Cost Per Click (CPC): Pris per klikk. Brukes for å prise annonser

Cost Per Lead (CPL): Pris per lead, altså noen som gjør en spesiell handling på nettsiden din. CPL er en måte å prise annonser på, i stedet for eksempel CPC eller CPM.

Cost Per Thousand/Mille (CPM): Pris per tusen visninger. Vanligst å bruke for å prise displayannonser, men kan også brukes til SEM.

Cost Per View (CPV): Pris per visning. Brukes hovedsakelig til å prise videoannonser.

CRM-system eller CRM-program: Et program som gjør det lettere å organisere og behandle kundeinformasjon.

Customer Acquisition Cost (CAC): Prisen for å anskaffe nye kunder. Kan for eksempel brukes for å regne ut lønnsomheten på en kampanje.

Digital markedsføring: Et samlebegrep for all markedsføring gjort på internett og digitale flater. XXLær mer om digital markedsføring her.

Digital strategi: En mer spisset markedsføringsstrategi, som kun tar for seg strategi for internett og digitale flater. En digital strategi er gjerne en del av en større markedsføringsstrategi.

Direkte markedsføring (Direct Marketing/DM): Markedsføring hvor man henvender seg direkte til potensielle og eksisterende kunder, for eksempel via telefon eller epost.

Direktesending/Livesending: En direktesending er når noen sender video direkte, slik at du kan følge med i real time.

Displayannonser/bannerannonser: Annonser som viser grafikk/bannere. Man kan kjøpe displayannonser på utallige nettsider, og det blir ansett som en effektiv måte å bygge merkevare på.

Domeneautoritet (DA): Søkemotorer favoritiserer domener med mye domeneautoritet, noe som gjør at de rangerer beste på søkeresultatene. DA er en skala fra 0-100 og avgjøres av alder på domenet og innkommende lenker fra andre domener med mye domeneautoritet (link juice).

Ebok: Rett og slett en elektronisk bok, som regel i PDF-format. Man får i dag kjøpt mange ebøker i nettbutikkene til norske bokforhandlere.

Eide medier (Owned media): Medier du selv eier og har kontroll på, som for eksempel nettside, epostliste, sosiale medier.

Emneknagg (Hashtag/#): Oftest brukt for å tilføre metadata, spesielt på sosiale medier. Emneknagger gjør det lett å merke hva innhold handler om, og gjør det lettere for andre det når de søker på lignende emner.

Engasjementsrate (Engagement Rate): Hvor mange prosent av følgerne eller leserne dine som velger å intageragere og engasjere seg med innholdet ditt.

Epostmarkedsføring: Epostmarkedsføring er enkelt og greit markedsføring som sendes til mottaker i en epost. Ansees som en av de mest effektive markedsføringsmetodene siden innholdet ditt havner rett i innboksen til mottakeren.

Eviggrønt innhold (Evergreen Content): Innhold som ikke mister relevanse over tid. Eviggrønt innhold kan deles regelmessig på sosiale medier og vil mest sannsynlig fortsette å generere trafikk til nettsiden din.

Fortjente medier (Earned media): Fortjente medier er ting som likerklikk, kommentarer, delinger og andre typer engasjement du verken kan betale for eller lage selv.

Freemium: En tjeneste eller program som er tilgjengelig gratis, men gir deg utvidet funksjonalitet dersom du blir en betalende kunde.

Friksjon: Friksjon brukes for å beskrive elementer eller problemer som kan hindre brukere i å gjøre en valgt handling. Friksjon på en nettside kan for eksempel være kontaktinformasjon som er vanskelig å finne.

GDPR (General Data Protection Regulation): En ny og omfattende personvernsordning som trådte i kraft i mai 2018. Regulerer hvordan man har lov til å samle, bruke og oppbevare persondata.

GEO Targeting: Målrettet markedsføring som skal treffe mennesker i et spesielt område. Brukes spesielt mye i annonsesammenheng.

Geriljamarkedsføring: Utradisjonell og nytenkende markedsføring som gjerne oppfattes som uventede og spontane av forbrukerne. Her er noen gode eksempler 

Google Ads: Google sitt annonseverktøy. Lar deg kjøpe annonser på Google sine flater.

Google AdWords: har nå blitt en del av Google Ads. Dette er Google sin plattform for SEM.

Growth Hacking: Et nokså nytt begrep som handler om å effektivt jobbe og eksperimentere på tvers av avdelinger for å raskt få en bedrift til å vokse.

HyperText Markup Language (HTML): HTML er et kodespråk som i utgangspunktet strukturerer informasjon. Mens JavaScript er dynamisk, er HTML statisk. Blir sammen med CSS og JavaScript ansett som en av grunnstenene i webutvikling.

Ideelle kunder (også kalt kundeprofiler, kundepersonar, drømmekunder): Fiksjonelle profiler som brukes for å målrette markedskommunikasjon. Ideelle kunder er ofte svært detaljerte og basert på reelle kunder. Les mer om ideelle kunder her

Inbound Marketing (også kalt inngående eller innledende markedsføring): En markedsføringsmetode som handler om å tiltrekke seg potensielle kunder ved hjelp av innhold og sosiale medier.

Informasjonsgrafikk (Infographic): Viser data og informasjon ved hjelp av grafikk. Ofte kan informasjonsgrafikk gjøre det lettere å forstå avanserte konsepter.

Informasjonskapsel (cookie): En liten fil med informasjon som lagres på den besøkende sin datamaskin, som kan brukes til å spore brukeratferd og huske valg (f.eks. varer i en handlekurv). Se også sporingspiksel.

Innholdsguide: Retniningslinjer/en guide på hvordan innhold skal lages for å være i tråd med merkevaren – gjerne med informasjon om språk, lengde, tema og målgruppe. Brukes ofte i større team hvor alle trenger å lage konsistent innhold.

Innholdskalender (Editorial Calendar): En oversikt over når planlagt innhold skal publiseres på ulike plattformer.

Innholdsmarkedsføring: Omstridt uttrykk. Det betyr i hovedsak å bruke innhold som markedsføring ved å skape verdi for leseren, som for eksempel blogginnlegg og sosiale medier. Mange blander innholdsmarkedsføring med «native ads» (som er en type innholdsmarkedsføring). Mer om innholdsmarkedsføring kan du lese her.

Innholdsplan: En plan for eksisterende og kommende innhold, gjerne med planlagt publiseringsdato og plattform.

JavaScript: Et dynamisk kodespråk som gjør det mulig å implementere kompliserte funksjoner på nettsider. Blir sammen med HTML og JavaScript ansett som en av grunnstenene i webutvikling.

Jungeltelegrafen (Word of Mouth/WOM): Hvordan informasjon deles mellom to personer. I markedsføringssammenheng brukes det ofte om hvordan folk snakker og omtaler produktene/tjenestene/bedriften din til venner og bekjente.

Kjøpte medier (Paid media): Et annet ord for annonsering og markedsføring du betaler for, som for eksempel PPC og displayannonser.

Klikkrate/klikkfrekvens (Click Through Rate/CTR): Forteller hvor mange av de som har sett et element som har trykket på det. Brukes ofte til å måle suksess på annonser. Dersom en annonse har 100 visninger og 10 klikk, vil klikkraten være på 10%.

Konvertering: En konvertering er kort fortalt en ønsket handling. I markedsføringssammenheng kan en konvertering for eksempel være når en besøkende begynner å abonnere på nyhetsbrevet ditt eller noen blir til en kunde. Det forteller oss at noen har gjort en ønsket handling.

Konverteringsoptimalisering (Convertion Rate Optimalization/CRO): Optimalisering for å konvertere flere besøkende om til leads, og flere leads om til kunder. 

Konverteringsrate (Convertion Rate/CR): Hvor stor prosent av besøkende som gjør ønsket handling, for eksempel melde seg på nyhetsbrev

Kritiske suksessfaktorer (Key Performance Indicator/KPI): En KPI brukes for å måle hvordan man ligger an til å nå målene sine. Denne artikkelen fra Arctic Sales Development går mer i detalj om hva en KPI er

Kundens livstidsverdi (Customer Lifetime Value/CLV/LTV): Hvor mye en kunde er verdt gjennom sin tid som kunde. Baserer seg på hvor mye penger kunden bruker. Kundens livstidsverdi kan for eksempel brukes til å regne ut hva som er lønnsom CAC.

Kundereise: Beskriver hele prosessen fra en kunde opplever et behov til de har kjøpt et produkt eller en tjeneste. Kalles også for kjøpsreisen eller kjøpsprosessen.

Kunderelasjonshåndtering/Customer Relation Management (CRM): En markedsføringsmetode i hvordan man skal behandle kunderelasjoner.

Kvalitetspoeng: Google gir en score mellom 0-10 på hvor god kvalitet det er på landingssiden, nøkkelordene og annonsene dine. Mange kvalitetspoeng kan gjøre at du trenger å by mindre enn konkurrentene dine for å vinne annonser på gode søkeord.

Landingsside: En landingsside er en optimalisert og målrettet side som har som hensikt å skape konverteringer. Når man annonserer er landingssiden der kunden havner når de trykker på annonsen din. En god landingsside bør oppfordre til handling.

Søkefraser/lange søkord (Long Tail Keyword): Søkefraser fungerer på samme måte som vanlige søkelord, men er ofte lettere å rangere for. Selv om det ofte er færre søk på søkefraser, vil man ved å spesifisere og lage lengre søkeord lage innhold som matcher nøyaktig med hva brukere leter etter.

Lead magnet: Noe som brukes for å få besøkende til å konvertere til lead. Lead magnets er ofte gratis ressurser som kan lastes ned gratis i bytte mot leserens epostadresse.

Lead Nurturing: Nesten som kundepleie, men for leads som ikke er blitt kunder enda. Man fortsetter å tilby verdifullt og relevant innhold til leads i håp om at de vil bli en betalende kunde.

Lead: En lead er en potensiell kunde som på en eller annen måte har interagert med bedriften din. Kanskje de har lastet ned en gratis ressurs eller meldt seg på nyhetsbrevet ditt. Ofte bruker man betegnelsen «varme leads» om leads det vil være lettere å konvertere enn andre/kalde leads.

Lenkebygging (Link Building): Tidligere var det lett å rangere høyt på Google ved å kjøpe lenker på tusenvis av sider. I dag er denne type lenkebygging både uetisk og uten virkning. Dagens lenkebygging baserer seg på å skaffe gode kvalitetslenker fra domener med mye autoritet for å mer «link juice».

Link Juice: Et begrep som brukes for å beskrive hvordan lenker sende «link juice» fra et domene over til et annet for å bygge domeneautoritet. Denne artikkelen fra Crazyegg forklarer godt hvordan det fungerer. 

Markedsføringsstrategi: En strategi som favner alle markedsføringsinnsatser gjort av bedriften på tvers av platformer og avdelinger.

Markedsstrategi: En helhetlig strategi for hele markedet til bedriften. Denne er som regel veldig omfattende, og gjelder alt man gjør for å selge varer/tjenester.

Marketing Automation: Teknologi som effektivt lar deg publisere markedskommunikasjon på tvers av plattformer med minimalt med innsats. Selv om det er arbeid man kan gjøre manuelt, sparer marketing automation tid og gjør sjansen for menneskelige feil mindre. En god artikkel om marketing automation kan du lese her.

Mobile First: Et konsept hvor nettsider blir utviklet hovedsakelig for mobil og deretter data. Tidligere har det vært motsatt, men når flesteparten av forbrukerne er tilstede på mobil er det helt essensielt å ha en god mobilside.

Mobiloptimalisering: Innhold og design som er optimalisert for mobile enheter, slik at det er brukervennlig også på mindre skjermer.

Native ads: Reklame/annonse som er laget for å se ut som redaksjonelt innhold. Spesielt vanlig i nettaviser og magasiner, hvor reklamen er en betalt artikkel fra en kommersiell avsender.

Nettkurs/ekurs: Et kurs som foregår på nett. Det vanligste formatet er en blanding av tekst og video.

No-Follow Link: Relevant til domeneautoritet og «link juice». En no-follow link sørger for at ingen «link juice» blir sendt til domenet det blir lenket til.

Søkeord/nøkkelord (Keywords): Søkeord brukes når man produserer artikler man ønsker skal være synlige i søkemotorer. Ved å være bevisst på hvordan man bruker et søkeord kan man rangere høyt hos for eksempel Google. Se også søkefraser.

Off-Page Optimization: Søkemotoroptimalisering du ikke selv kan gjøre på egen nettside, men som er avhengig av eksterne faktorer. Spesielt viktig er innkommende lenker. Delinger i sosiale medier og gjesteblogging er to måter å gjøre off-page optimization på.

On-Page Optimization: Søkemotoroptimalisering man kan gjøre på nettsiden sin for å rangere bedre i søkemotorer. Dette er for eksempel bruk av nøkkelord, økt hastighet, mobiloptimalisering, interne lenker og lignende.

Opt-in: Et begrep som brukes når noen blir gitt muligheten til å motta epost, for eksempel et nyhetsbrev eller epostkurs. Nettsider har ofte flere opt-ins. Dersom du tilbyr kunden noe de kan laste ned eller som er særs verdifullt, vil disse opt-insene kalles for lead magnets siden de genererer leads

Organisk markedsføring: Markedsføring man har bygget opp uten å bruke penger på annonser og reklame.

Pay Per Click (PPC): Pris per klikk. Brukes for å prise annonser, men blir også brukt som et samlebegrep for flere typer annonsering som f.eks. søkemotormarkedsføring og Facebook Ads

Potensielle kunder: Potensielle kunder er mennesker som er i målgruppen din og som bør kunne konverteres til et lead.

Programmatiske kjøp: En måte å kjøpe annonser på. Medier legger annonseplasser ut på en børs, og du kan legge inn bud på visninger som matcher dine kriterier. Når mediene får en visning som matcher kriteriene dine og du er den høyeste byderen vil annonsen din vises real time til denne personen. Real time bidding brukes også.

Real Time Bidding (RTB): En måte å kjøpe annonser i sanntid på. Se programmatiske kjøp.

Reklamelenker (Affiliate links): Reklamelenker brukes for å få folk til å handle produkter og tjenester gjennom en lenke med en egen ID, slik at du kan få et viss sum eller en prosentandel av kjøpesummen uten at det koster noe for forbrukeren. I Norge er det krav til å merke disse lenkene tydelig, slik at forbrukeren enkelt vet at det er reklame du kan tjene penger på. Se også affiliate marketing.

Responsivt design: Design som tilpasser seg skjermstørrelse, slik at nettsider ser bra ut uansett om de blir vist på data eller mobil.

Retargeting: En måte å vise annonser og innhold til mennesker som allerede har besøkt nettsiden din eller dine sosiale profiler tidligere. Kan være svært effektivt på grunn av gjenkjennelseseffekten.

Return of Marketing Investment (RoMI): Det samme som ROI, bare spesifisert til hva du får igjen for penger brukt på markedsføring.

Return on Investment (ROI): Hvor mye du får igjen for pengene. Brukes til å vurdere og regne ut lønnsomhet.

Search Engine Results Page (SERP): Når du bruker en søkemotor er SERP siden som dukker opp med alle søkeresultatene dine. SERP er viktig for markedsførere fordi de jobber hardt med å bli synlig på disse sidene.

Sidevisning: Hvor mange ganger siden din har blitt vist. Sidevisninger skiller ikke på unike brukere, så dersom samme person er innom to ganger vil det vises som to sidevisninger.

SMART: Et akronym og en metode som forteller oss hva mål trenger for å være gode mål: spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbundet. Les mer om smarte mål her.

SMB (Små til mellomstore bedrifter): SMB er en forkortelse for små til mellomstore bedrifter.

Social Media Management (SMM): Social Media Management er hvordan man styrer og bruker sine sosiale profiler, samt hvordan man interagerer med potensielle og eksisterende kunder. Det finnes egne Social Media Management Systems som lar deg ha oversikt og kontrollere alle sosiale profiler fra ett sted.

Software as a Service (SaaS): Programvare som en tjeneste er skybaserte programmer med en abonnementsløsning, og blir mer og mer vanlig. Eksempler er Microsoft Office 365, Adobe Creative Cloud og Dropbox.

Sosiale bevis (Social Proof): Hvordan vi mennesker lar oss påvirke av andres atferd. «Når så mange andre gjør det må det bety at det er bra» er et eksempel på sosiale bevis. Sosiale bevis kan være et kraftfullt virkemiddel i markedsføring, men er vanskelig å få til.

Sponset innhold/produkt: Produkter en bedrift har gitt gratis for å få omtale/innhold og reklame.

Sporingspiksler (Tracking Pixels): En sporingspiksel samler inn data om besøkende på en nettside. Hvor de kommer fra, hva de foretar seg på nettsiden din, hvor lenge de er innom, og lignende. Dette er informasjon som er viktig å ha for å kunne lage målrettede markedsføringskampanjer. Se også informasjonskapler.

SWOT-analyse (også kalt SOFT på norsk): En metode for å kartlegge en bedrifts sterke og svake sider, samt muligheter og trusler i markedet. Står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats.

Søkemotormarkedsføring (Search Engine Marketing/SEM): Mens SEO er noe organisk man bygger opp over tid, er SEM å kjøpe annonser som vises øverst i søkeresultatene. Disse koster som regel penger per klikk, og kan være svært effektivt. 

Søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimalization/SEO): En metode for å optimalisere hjemmesider, artikler, bilder og video for å bli favorisert av søkemotorer. Kanskje en av de aller viktigste markedsføringsmetodene i dag, da man treffer kjøpeklare og interesserte kunder. Lær mer om SEO i denne artikkelen. 

Søppelpost (Spam): Uønsket reklame eller unyttig informasjon. Brukes mest for å beskrive uønskede eposter.

Tingenes internett (Internet of Things/IoT): Hvordan ulike fysiske enheter og gjenstander kan koble seg sammen ved bruk av internett. Når disse enhetene kan snakke sammen har man plutselig muligheten til å skape helt nye opplevelser og samle data på en helt annen måte enn tidligere. Telenor har en ganske god artikkel som går mer i dybden på IoT her.

Unike brukere: Forteller hvor mange ulike IP-adresser som har besøkt nettsiden din i en gitt periode. Dersom samme person besøker en nettside to ganger vil det kun teller som én unik bruker.

URL/hyperlenke (lenke): Enkelt forklart er det adressen til en nettside.

Viralt: Noe som er eller blir viralt blir delt raskt og hyppig på nett, og blir kjapt populært. Du har kanskje hørt om Grumpy Cat eller The Ice Bucket Challenge? Begge virale fenomener som ble utrolig store på nett. Å skape innhold som går viralt er noe alle markedsførere drømmer om, men er nesten umulig å få til.

Webinar: Et webinar er et seminar på nett. Det er altså en presentasjon eller et foredrag som foregår på nett.



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

three × 4 =