Velg en side

Søkemotoroptimalisering er en av de aller viktigste markedsføringsmetodene på nett, men også noe mange velger å ikke bruke tid eller penger på. Det kan jeg forstå: søkemotoroptimalisering kan virke både overveldende og vanskelig, ikke minst tar det tid før man ser resultater.

De fleste ønsker raske penger i kassa, men det finnes rett og slett ingen snarveier når det kommer til søkemotoroptimalisering. Det tar tid å se resultatene fra god søkemotoroptimalisering, men det kan også generere svært god ROI. Spør du meg er det nettopp det som gjør det så spennende!

Hvorfor er søkemotoroptimalisering så viktig og ikke minst effektivt?

Nesten alle søker etter informasjon

I 2018 brukte hele 91% av nordmenn mellom 16-74 år internett for søke etter informasjon om varer og tjenester i følge SSB. Det vil si at nesten fire millioner mennesker bruker søkemotorer til å gjøre research før de handler.

Du skjønner sikkert hva som er poenget mitt: det er viktig å være synlig i søkemotorene.

Ved å komme høyt opp på søkeresultatene kan du få hundre- eller tusenvis av potensielle kunder rett inn på nettsiden din hver eneste måned. Slikt blir det penger av! Og det er helt gratis.

En undersøkelse gjort av Advanced Web Ranking viser at 34% velger å trykke seg inn på det første organiske resultatet som dukker opp når de søker på Google.

Søkemotoroptimalisering CTR søkeresultater

Skjermdump fra Advanced Web Ranking med statistikk over gjennomsnittlig klikkrate (click through rate/CTR) på søkeresultatsiden.

Hvor mye kan søkemotoroptimalisering være verdt?

Jeg ønsker å vise deg et eksempel.

La oss si at du driver et forsikringsselskap og har klart å få topplasseringen når noen søker på bilforsikring. Bilforsikring har 9 900 månedlige søk på Google.

I følge statistikken vil altså 3 366 personer trykke seg rett inn på din nettside hver eneste måned. Det er 40 392 i løpet av et helt år.

 

Hva er søkemotoroptimalisering: klikkrate antall besøk

 

La oss tenke litt videre.

Disse 40 392 personene er mest sannsynlig alle på jakt etter en god bilforsikring og er nokså klare til å hente inn tilbud. La oss si at en fjerdedel (25%) velger å motta et tilbud fra din bedrift. Det er 10 098 varme leads.

Forhåpentligvis har du jo en så knakende god bilforsikring at mange ønsker å bli kunde, men la oss være litt kjipe og si at så få som 5% av leadene ønsker å faktisk kjøpe forsikring av deg. Det er 505 nye kunder i løpet av et år.

Hvor mye er 505 nye kunder verdt for deg?

Det kan du lett regne ut ved å bruke dine kunders livstidsverdi (customer lifetime value), altså hvor mye en gjennomsnittlig kunde er verdt i penger. Jeg vet ikke med deg, men jeg betaler om lag 15 500 kr i bilforsikring i året (ca 1300kr i mnd), og hvis alle de 505 nye kundene betaler like mye, er de verdt til sammen 7 827 500 norske kroner. I året! Alle kommer de fra en eneste topplassering på Google. Bare tenk hvis du hadde hatt fler..?

Forhåpentligvis skjønner du nå hvorfor jeg tør påstå at søkemotoroptimalisering er både effektivt og viktig. Her er mulighetene mange og store!

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering er metodene og teknikkene man bruker for å bli synlige i søkeresultater. Som navnet tilsier: man optimaliserer for søkemotorer.

Moz forklarer det egentlig ganske greit:

Search engine optimization (SEO) is the practice of increasing the quantity and quality of traffic to your website through organic search engine results.

Når man søker i søkemotorer kommer det to ulike søkeresultater frem: organiske resultater og betalte resultater. De betalte resultatene dukker opp helt øverst og er merket med annonse.

Digital annonsering: søkemotormarkedsføring

De organiske resultatene er mer populære og genererer flere klikk enn de betalte. Dette er fordi folk har mer tillit til relevant organisk innhold enn annonser – selv om annonsene også kan generere mye trafikk. Annonser i søkemotorer kalles for søkemotormarkedsføring (SEM) og er et helt eget felt i seg selv.

Men hva er egentlig en søkemotor?

Enkelt forklart har en søkemotor to funksjoner.

Først og fremst må en søkemotor finne og deretter indeksere nettsider i en stor database. Dette er det en søkerobot (også kalt en spider eller crawler) som gjør. Dagens søkeroboter er svært avanserte og har høy ytelse, noe som er helt nødvendig med tanke på den gigantiske mengden med innhold på internett.

Deretter gjør søkemotoren det mulig for oss å søke i denne databasen for å finne innhold og nettsider, og viser det mest relevante resultatet basert på algoritmer. Det er disse algoritmene man ønsker å “tilfredsstille” når man jobber med søkemotoroptimalisering.

De tre største søkemotorene er:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo

Google er suverent størst.

Det er også mye debatt om YouTube bør ansees som en søkemotor på grunn av den store mengden innhold som indekseres, men er pr i dag ikke anerkjent som en søkemotor.

Fordelene med søkemotoroptimalisering

Jeg har allerede nevnt flere ganger at søkemotoroptimalisering er både effektivt og gratis, men hva mener jeg egentlig med det? Hvilke klare fordeler har søkemotoroptimalisering egentlig?

Man kan skrive lange lister med alle fordelene søkemotoroptimalisering kan gi, men jeg liker å gjøre det enkelt og dele det opp i tre. Søkemotoroptimalisering har også mange fordeler til felles med innholdsmarkedsføring som du kan lese mer om her.

Søkemotoroptimalisering gir relevant trafikk til nettsiden din

Når folk bruker søkemotorer vet de som regel hva de er på utkikk etter. Som oftest er det informasjon om et spesielt tema, en vare eller en tjeneste. De oppsøker rett og slett informasjon som du kan gi dem.

Når man leser nettaviser eller sjekker sosiale medier blir man ofte eksponert for store mengder annonser, men de er som regel helt uinteressante fordi man er mer opptatt av å få med seg nyheter og se hva som har skjedd siden sist. Vi har blitt så vant til annonser at vi nesten ikke ser dem lenger.

Dette er hovedgrunnen til at søkemotoroptimalisering fungerer så bra: når man selv oppsøker informasjon er man i en helt annen modus og er mye mer mottakelig for markedskommunikasjon. Man har jo nemlig gjort et aktivt valg om å finne denne informasjonen.

Derfor er trafikk fra søkemotorer som oftest svært relevant, og mange av de besøkende er allerede i kjøpsmodus. Da skal det ikke så mye til før de konverteres til et lead eller en betalende kunde.

Det er få andre markedsføringsmetoder som gir like relevant trafikk som søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering gir mye trafikk til nettsiden din

Er det noe som er bedre enn relevant trafikk, er mye relevant trafikk.

God søkemotoroptimalisering gjør at du rangerer høyt oppe i søkeresultatene for en rekke relevante søkeord og søkefraser. Dette gjør at du ikke bare dukker opp under bilforsikring, men også kjøp av bilforsikring, beste bilforsikring, forsikre bil, og en rekke andre lignende søkeord.

Hvorfor er dette så verdifullt?

Tall fra Googles Søkeordplanlegger viser at det er over 120 000 månedlige søk på søkeord som er relevant til bilforsikring. Prøv å bruke det samme regnestykket fra begynnelsen av artikkelen, men bytt ut 9 900 månedlige søk med 120 000. Det er ganske tøft!

Kanskje du også selger andre produkter som innbo-, reise- og personforsikring og rangerer først i en rekke relevante søkeord også her. Da begynner det å bli snakk om store mengder med potensiell relevant trafikk.

Søkemotoroptimalisering er gratis

Kanskje den aller beste fordelen: store mengder relevant trafikk… helt gratis?!

Ja, det er helt sant. Søkemotoroptimalisering er, i seg selv, gratis.

Okei, nå er jeg kanskje litt vel påståelig. På mange måter blir det feil å fortelle at det er helt gratis, for det krever både tid og arbeid dersom du skal rangere høyt hos søkemotorene. Mange hyrer inn hjelp eller ansetter folk som jobber spesielt med søkemotoroptimalisering, og det koster selvfølgelig penger.

Allikevel koster ikke de organiske plasseringene noe i seg selv, og man sparer mye penger sammenlignet med å betale for annonsering – i tillegg til at trafikken er mer relevant og klikkraten er høyere.

Når man annonserer i søkemotorer betaler man som regel per klikk (CPC). Hvor mye et klikk koster kommer an på hvor populært søkeordet er og hvor relevant landingssiden din er. En kjapp måte å finne sånn cirka verdi på søkemotoroptimaliseringen din (dersom du skulle hatt samme effekt med annonsering) er følgende formel:

Pris per klikk x antall organiske klikk = verdi

Siden jeg allerede har vist eksempler om bilforsikring, tenker jeg vi kan bruke det i et siste eksempel.

Om vi ønsker å estimere hva verdien av førsteplass på stikkordet bilforsikring ville kostet i annonsekroner, bruker vi de 9 900 månedlige søkene som utgangspunkt. Vi vet at det i gjennomsnittet er 34% som kommer til å trykke seg inn til din nettside, noe som er 3 366 stk. I følge Google Søkeordplanlegger er snittprisen per klikk for bilforsikring 9,99kr.

Formelen vil nå se slik ut:

9,99 (pris per klikk) x 3366 (antall organiske klikk) = 33 626kr

Skulle du altså hatt samme effekt med annonsering måtte du brukt 33 626kr i måneden ene og alene på søkeordet bilforsikring.

Her har du et skjermbilde fra Google Ads som viser hvor mye du må betale for en annonsekampanje for bilforsikring inkludert andre relevante søkeord:

Hva er søkemotoroptimalisering: betalt annonse (SEM)

Her er det altså noen kroner å spare. Som du ser er også klikkraten (CTR) for annonsene bare på 6,8% sammenlignet med den gjennomsnittlige klikkraten på 34% for organiske søkeresultater.

Jeg kunne fortsatt til det kjedsommelige om hvor rimelig og lønnsomt søkemotoroptimalisering er, men jeg tror du allerede skjønner hvor verdifullt det kan være.

Men… hvordan gjør man det egentlig?

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering

Nå som vi har gått igjennom hva søkemotoroptimalisering er og hvilke fordeler det gir, er det på tide å finne ut av hvordan man faktisk jobber med søkemotoroptimalisering og hva som må til for å lykkes.

Jeg må bare få sagt det: søkemotoroptimalisering er ikke fort gjort, ei heller enkelt.

Tidligere kunne man enkelt lure søkemotorene for å få gode resultater. Mange kjøpte tusenvis av lenker hos tvilsomme nettsider slik at søkemotorene skulle tro de hadde attraktive og populære nettsider. Keyword density (tettheten på søkeord) var også svært viktig, så mange “gjemte” søkeord i samme farge som bakgrunnen eller skrev tekster som var helt uleselige for mennesker. Algoritmene var enkle å lure, og søkemotoroptimalisering handlet mer om å skrive for datamaskiner enn for mennesker.

Les også: Hvordan skrive tekst som engasjerer både søkemotorer og mennesker

I dag er det ikke like enkelt. Det er hundrevis av ulike faktorer som spiller inn, og søkemotorene har laget avanserte algoritmer som forstår relevanse og troverdighet.

En lenke er ikke lenger bare en lenke, men har ulik verdi basert på hvor den kommer fra. Tettheten på søkeordene er ikke lenger den viktigste faktoren for å avgjøre om innhold er av høy kvalitet eller ei.

Søkemotorene gir svært lite informasjon om hvordan algoritmene deres fungerer og hvilke faktorer som er viktig, noe som er grunnen til at søkemotoroptimalisering kan være vanskelig og uforutsigbart.

Selv om det er stor usikkerhet og uenighet blant markedsførere om hva som er viktig for god søkemotoroptimalisering, finnes det samtidig en kollektiv oppfatning av hva som er bestepraksis. Flinke folk har testet og prøvd ulike metoder og fått konkrete resultater, noe som har gitt et godt bilde av viktige faktorer.

Selv om det sies at det er over to hundre ulike faktorer som spiller inn i algoritmene til Google, tenker jeg å gå igjennom og fortelle om de aller viktigste og som et et godt sted å begynne. Jeg planlegger å skrive et lenger innlegg som tar for seg mer eller mindre alle, men i mellomtiden er dette en god artikkel for de som ønsker å lære mer.

On-site optimalisering

On-site optimalisering er konkrete tiltak du kan gjøre på nettsiden din for å bli favorisert av søkemotorene. Det kan deles inn i to ulike kategorier: innhold og tekniske løsninger. For de fleste er innhold den enkleste måten å komme i gang på.

Innhold

Innholdet på nettsiden din er kjempeviktig for søkemotoroptimalisering. Ikke bare for å rangere høyt på spesielle søkeord, men også fordi Google legger vekt på at nettsiden din skal være relevant og seriøs. Noen viktige ting for innhold er:

Søkeord og søkefraser

Det er ingen tvil om at søkeord er en stor del av søkemotoroptimalisering. Det er jo søkeord som gjør at søkemotorene kan vite om innholdet ditt er relevant til det folk søker etter.

Hva er egentlig et søkeord?

Et søkeord, også kalt nøkkelord eller keyword på engelsk, er rett og slett et eller flere ord som forteller hva innholdet ditt handler om. Bilforsikring, som brukt tidligere, er et søkeord. Samme med forsikring bil eller kjøp bilforsikring. Søkefraser, også kalt long tail søkeord, brukes om fraser som er mer spesifikke, for eksempel hvem har den billigste bilforsikringen.

Bilforsikring er et veldig generelt søkeord som genererer mange søk og gir mange resultater, men vil være vanskelig å rangere for. Det er høy konkurranse, og ofte er det andre faktorer enn bare søkeordene som bestemmer hvem som rangerer høyt på så generelle søkeord.

Ofte er det mer fornuftig å bruke tid på søkefraser, fordi det vil være mindre konkurranse og derfor lettere å få gode rangeringer. Ikke minst vil du kunne lage innhold som er mye mer relevant og spisset for de som søker.

Hvor og hvordan bruker man søkeord?

Søkeord bruker man over alt på nettsiden sin. Ofte har man noen “hovedsøkeord” man ønsker å fokusere på og derfor implementerer på alle sider, i tillegg til at man også optimaliserer for andre relevante søkeord.

Et eksempel: en nettbutikk som selger barneutstyr vil aktivt bruke barneutstyr og lignende søkeord på tvers av sider for å rangere for disse, men samtidig jobbe for å optimalisere de ulike kategoriene og produktene de selger.

Mange bedrifter velger også å starte bedriftsblogg for å kunne optimalisere for enda flere relevante søkeord og samtidig tilby verdifull informasjon til potensielle kunder.

Enda mer om søkeord kommer senere i en egen artikkel. I mellomtiden kan du lese denne artikkelen fra Omega Media.

Lengde på sider og artikler

Det viser seg at lengden på sider og artikler har mye å si. Utfyllende artikler med mange ord rangerer høyere enn kortere artikler, mest sannsynlig fordi søkemotorene tar det som et tegn på kvalitet. Ikke minst er lengre kvalitetsartikler mer interessant for folk å dele og anbefale for andre.

Undersøkelser gjort av backlinko.com viser at artikler og sider på rett under 2000 ord er det optimale for å oppnå gode rangeringer. 1 890 ord, for å være eksakt.

Hva er søkemotoroptimalisering: lengde på artikler

Skjermdump fra backlinko.com

Det er viktig å huske på at kvalitet trumfer alt, så det er ingen vits å presse ut ord for å komme opp mot 2000.

Eksterne lenker til andre sider med mye autoritet

Søkemotorer kan lære mye om siden din basert på hvilke eksterne lenker du har. Linker du ofte ut til andre relevante sider med høy autoritet, viser du at du er genuint opptatt av temaet og ønsker det beste for leseren. Eksterne lenker kan derfor ha stor innvirkning på søkemotoroptimaliseringen din.

Interne lenker

Ikke bare er det viktig med eksterne lenker, men også lenker til andre sider på nettstedet ditt. Når søkeroboter crawler nettsiden din er det lenkene som forteller hvordan ulike sider og innhold henger sammen.

Jeg skal ikke gå så i detalj om det i dette innlegget, men alle lenker har ulik verdi basert på sideautoritet. Når du lenker til sidene dine er du med på å gi de mer verdi, noe som er grunnen til at du også bør være flink til å bruke interne lenker.

Personvernerklæring

Som sagt fokuserer algoritmene på mye mer enn bare søkeord, og nå som GDPR er iverksatt er en personvernerklæring et sterkt signal om kvalitet. Det er derfor viktig å ha en god personvernerklæring som er lett tilgjengelig for besøkende.

Kontaktinformasjon

Akkurat som med personvernerklæringen er det viktig med kontaktinformasjon som er lett tilgjengelig. Dette har mye å si for brukervennlighet som vi vil komme innom snart.

Tekniske løsninger

I tillegg til innhold har tekniske løsninger stor innvirkning på søkemotoroptimaliseringen din. Det har mye å si hvordan nettsiden din er bygget opp og hvordan innhold er strukturert, og det kan ofte være mye å hente på teknisk optimalisering. Noen av de viktigste faktorene er:

Hastighet på nettsiden din

Mennesker liker raske nettsider. Det gjør søkemotorer også.

Hastigheten og lastetiden på nettsiden din har mye å si. Her er det som regel veldig mye å hente hos mange ved å ta i bruk enkle grep. Blant annet er caching og komprimering av bilder ting man fort kan forbedre. Les mer i denne artikkelen fra CrazyEgg.

Mobiloptimalisering

I dag søker flere på mobil enn på desktop. Mange gjør søk mens de er på farta og trenger kjapp informasjon, og det er blitt et absolutt must å ha en nettside som er optimalisert for mobil.

I dag er det mange som lager nettsider først for mobil og deretter for desktop. Mobiltrafikk er blitt så viktig at det endrer hvordan man må jobbe med webutvikling.

Brukervennlighet

Søkemotorene analyserer også om nettsiden din er brukervennlig nok. Dersom du har en høy bouncerate (antall som lukker nettsiden uten å utføre en handling som f.eks. trykke på en lenke) eller mange korte sidevisninger kan søkemotorene tolke dette som et tegn på at nettsiden din ikke er god nok. Derfor er det viktig å ha en ryddig og god nettside, og oppfordre besøkende til å interagere med innholdet.

Struktur på innhold

Hvordan sidene og artiklene dine er strukturert og bygd opp har mye å si for hvor mye sideautoritet de vil ha. Søkerobotene bruker som sagt lenker for å forstå hvordan innholdet på nettsiden din henger sammen, og jo dypere en lenke er i hierarkiet jo mindre verdi vil den få.

Derfor er det viktig at du er bevisst på hvordan nettsiden din er bygd opp og hvilket innhold du ønsker å fremheve.

Hvordan man bruker kategorier og stikkord har også mye å si for søkemotoroptimalisering.

SSL-sertifikat

At nettsiden din har SSL sertifikat er i dag en selvfølge. Uten det har du ikke sjans til å få gode rangeringer hos søkemotorene.

Et SSL-sertifikat betyr at forbindelsen mellom nettstedet ditt og nettleseren til brukeren er kryptert. Det betyr at ingen uvedkommende kan få tilgang på viktig data. Du kan se om en nettside har et SSL-sertifikat ved at de har https:// i stedet for http:// i nettadressen.

Off-page optimalisering

I tillegg til tingene du selv kan optimalisere på egen nettside, er det også flere viktige faktorer som ikke er like lett å påvirke. Dette kalles for off-page optimalisering.

Søkemotorene bruker signaler fra andre steder på nett for å avgjøre hvor relevant og bra nettsiden din faktisk er.

Dersom du har mange backlinks fra seriøse nettsteder må det jo være et tegn på kvalitet – hvorfor skulle de linket en dårlig nettside?

Her er noen viktige faktorer som spiller inn for off-page optimalisering:

Lenker til nettsiden din

Jeg nevnte helt i begynnelsen av denne artikkelen at det tidligere var vanlig praksis å betale for backlinks. Nå er det ikke lenger like lett.

Det er nemlig ikke slik at alle innkommende lenker har like stor verdi. Backlinks fra useriøse nettsteder kan gjøre stor skade for søkemotoroptimaliseringen din, mens lenker fra autoritære nettsider har stor verdi.

Dette omtales ofte som link juice. Et stort og seriøst nettsted har masse link juice, og en del av denne vil bli sendt videre til din nettside når de linker deg. Mindre nettsider gir deg også mindre link juice.

La oss bruke VG og Altaposten som eksempel.

VG har masse link juice fordi de har mye autoritet, mye trafikk og mange backlinks. Når VG linker din nettside vil du få en liten del av link juicen.

Altaposten er en lokalavis, og har ikke like mye autoritet, trafikk eller backlinks som VG. Derfor kan ikke Altaposten gi deg like mye link juice.

 

Hva er søkemotoroptimalisering: link juice

 

Du vil jo ha mest mulig link juice, og derfor er den innkommende lenken fra VG mer verdt enn den fra Altaposten. Allikevel vil det beste alternativet være å få link juice fra flest mulig. Aller helst vil vi jo fylle opp hele glasset og bygge domeneautoritet!

Å skaffe backlinks av høy kvalitet, som gir mye link juice, er derfor en stor del av off-page optimalisering. Det er en krevende oppgave.

Mange skaffer gode lenker ved å blant annet skrive gjesteinnlegg for andre nettsider.

Domeneautoritet

Domeneautoritet er en big deal. Det har direkte innvirkning på hvordan du plasseres i søkeresultatene.

Domeneautoritet er en skala fra 0-100 som forteller hvor troverdig nettsiden din er basert på backlinks.

Lenker fra andre autoritære sider vil få din domeneautoritet til å øke. Tenk på link juicen fra forrige avsnitt – jo mer, jo bedre.

I stedet for å bare måle antall backlinks, gir domeneautoritet deg en indikasjon på hvor verdifulle de innkommende lenkene faktisk er.

Sosiale signaler

Sist, men ikke minst, har sosiale signaler mye å si.

Mange delinger i sosiale medier gir søkemotorer en god indikasjon på om innholdet på nettsiden din er verdifullt for leserne.

De fleste lenkene på sosiale medier er no-follow og vil ikke gi deg link juice, men de sender allikevel viktige signaler til søkemotorene.

Avslutning

Nå har vi gått igjennom det mest grunnleggende (men også det viktigste) om søkemotoroptimalisering.

Som du ser kan det ha massive resultater, men det krever arbeid. Jeg har bare tatt med 14 av faktorene som spiller inn, men det er fortsatt over 200 andre faktorer som har noe å si…

Det er dette som gjør søkemotoroptimalisering så veldig spennende! Det er fort gjort å bli hekta når man først har satt i gang og ser de første resultatene.

Ved hjelp av analyseverktøy, som for eksempel Google Analytics, kan man få konkrete tall og resultater fra søkemotoroptimaliseringen. Bruker man også mer avanserte funksjoner som konverteringer og mål kan man få oversikt over nøyaktig hvor mye man tjener og får igjen for penga.

Jeg håper denne artikkelen ga deg oversikt over søkemotoroptimalisering og hvordan det faktisk fungerer. Det vil komme flere artikler om hvordan man kan komme i gang, så abonner gjerne på nyhetsbrevet mitt for å få beskjed når det blir publisert!



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

fifteen − 5 =