Velg en side

Når det er snakk om innholdsmarkedsføring, er det et spørsmål som er en gjenganger: “hva slags innhold bør jeg satse på for å lykkes på nett?”

Det er et helt legitimt spørsmål å stille når man skal sette i gang med innholdsmarkedsføring, for man ønsker jo selvfølgelig å produsere innhold som gjør at man vil nå målene sine. Allikevel er det et veldig vanskelig spørsmål å svare på, fordi det er helt individuelt fra bedrift til bedrift.

Det korte, enkle svaret vil være: “du bør satse på innhold som er verdifullt for dine ideelle kunder og oppfordrer de til å gjøre en handling som hjelper deg nå dine markedsføringsmål”, men jeg føler ikke akkurat at det er noe matnyttig svar.

For å vite hva slags innhold du bør satse på er det spesielt to ting du må tenke på: 1) hvem som er dine ideelle kunder  og 2) hvilke mål du har satt deg.

De ideelle kundene dine kjenner du forhåpentligvis godt, noe som gjør at du vet hvilke utfordringer og behov de har. Du vet også hvordan de bruker internett og hvilke plattformer de er tilstede på. Dette gir deg informasjon om hvilke temaer de kan få stor nytte av, og hvor de bør finne dette innholdet.

Hvis du vet at Gunnar synes det er utfordrende med utgående salg og at LinkedIn er hans foretrukne valg av plattform, har du en god pekepinn på hva du bør skrive om og hvor du bør dele innholdet. Allikevel kan det være vanskelig å vite hva slags format innholdet bør ha, og ikke minst hvordan det skal hjelpe deg nærmere målene dine.

Målene dine vil hjelpe deg med å forstå hvilke handlinger du ønsker at Gunnar skal ta når han ser innholdet ditt, og hvilket format gjør at han interagerer med innholdet på en måte som er fordelaktig for deg.

Hvis du ønsker å øke antall registreringer på nyhetsbrevet ditt må du lage innhold som gjør at folk ønsker å registrere seg. Disse kalles ofte for lead magnets, og er innhold som blir tilgjengelig først når man har meldt seg på en epostliste. For å få Gunnar til å registrere seg på nyhetsbrevet ditt kunne du produsert en ebok eller sjekkliste om utgående salg.

Hvis du ønsker å få flere følgere på LinkedIn må du dele relevante og interessante ting som gjør at folk synes det er verdifullt å følge deg. For å få Gunnar til å følge deg kunne du for eksempel skrevet en artikkel om de vanligste problemene folk møter på med utgående salg, eller kanskje laget en video hvor du tar opp temaet.

Hvis du ønsker å bygge merkevare er det viktig å være synlig og vise seg frem for flest mulig. For å få Gunnar til å vite om deg kunne du brukt LinkedIn for å annonsere, eller kanskje startet en podcast som handler om salg. Begge deler kunne gjort at Gunnar ble bevisst på merkevaren din uten å aktivt søke deg opp.

Det er selvfølgelig viktig at du driver i en bransje som er relevant for Gunnars problemstilling. Det nytter ikke å produsere innhold om utgående salg dersom du driver med bilutleie eller selger treningstøy. Innholdet må være høyst relevant til noe du driver med og kan hjelpe dine ideelle kunder med. I dette tilfellet kan det være at du selger salgskurs eller har en programvare som gir kunder kontroll på kalde leads – begge deler vil være relevant for Gunnar.

Noen av de mest populære typene innhold er:

  • Artikler
  • Videoer
  • Nyhetsbrev
  • Infografikk
  • Ebøker
  • Podcaster
  • Anmeldelser/reviews
  • Webinarer
  • Case studies og rapporter
  • Nettkurs

Tenk på hvordan du kan bruke disse ulike typene innhold for å lage noe som appellerer til dine ideelle kunder og til slutt kan hjelpe deg nå målene dine. Hvordan kunne du brukt disse typene med innhold for å lage noe som kan hjelpe Gunnar med utgående salg?

Å lage godt innhold som treffer de riktige menneskene på riktig sted er en kunst, og det er absolutt ikke lett. Det krever tid og erfaring, og det er slett ikke sikkert man treffer på første forsøk. Men når du vet hvilke mål du har og hvem som er dine ideelle kunder blir det mye lettere å finne ut av hvilket innhold som vil være det mest effektive, og derfor lage en strategi og innholdsplan som fungerer.



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

16 − nine =