Det kan være vanskelig å vite hvor mye tid man bør bruke på markedsføring i sosiale medier. Det er jo en noe de aller fleste vet at man bør gjøre, men mange vet allikevel ikke helt hvordan eller hvorfor, noe som gjør at veldig mange jobber på sosiale medier helt uten mål og mening. Da blir det fort en tidkrevende prosess hvor mye av tiden går til å famle i mørket.
Det er slett ikke uvanlig at folk spør om hvor mye tid de bør bruke på sosiale medier, hvor ofte de bør poste og hva de bør prioritere. Hver gang er det like vanskelig å svare, for alt avhenger faktisk av hvilke mål du har satt deg. Det finnes ingen fasit som er lik for alle.
Grunnen til at mange har disse spørsmålene er fordi det kan være vanskelig å måle ROI på sosiale medier. Veldig ofte brukes sosiale medier til mer enn å bare skaffe nye kunder, og hvordan kan man vite hvor mye engasjement og sentiment er verdt? Det kan være svært vanskelig å vite. Da er det klart det også blir vanskelig å vite hvor mye tid det er verdt å bruke.
Hva ønsker du å oppnå ved å bruke sosiale medier i markedsføringen din?
Som regel har bedrifter et eller flere av disse målene for sin tilstedeværelse på sosiale medier:
- bygge merkevare
- skape lojale kunder
- direkte salg
De to første er de vanligste målene. Det er også de to vanskeligste å måle.
Å bygge merkevare vil, som oftest, være mindre tidkrevende enn å bruke sosiale medier som en salgskanal. Folk følger gjerne en bedrift som byr på verdi og deler interessante ting, men det skal mer til før noen går fra følger til kunde.
Det er lurt å lage smarte mål for din markedsføring.
Neste spørsmål blir hvor ofte du ønsker å poste og hva slags type innhold. Det er klart du må bruke mer tid på sosiale medier dersom du ønsker å poste tre ganger om dagen kontra tre ganger i uka. Det tar også mer tid å lage video enn det tar å skrive en statusoppdatering eller dele et bilde.
La oss si at du har følgende mål og plan for Facebook:
Jeg ønsker å bygge merkevare: innen året er omme skal jeg skaffe 500 nye følgere og få en engasjementsrate på 8%. Det skal jeg gjøre ved å poste fem ganger i uken. På mandager og torsdager deler jeg artikler fra egen bedriftsblogg, på onsdager deler jeg en en interessant nyhet om bransjen jeg driver i, på fredag skriver jeg et tips og på søndag stiller jeg følgerne mine et spørsmål. Hver morgen svarer jeg kunder og ser om noen har nevnt bedriften i sine innlegg, og hver fredag går jeg over statistikk og ser hvilket innhold som presterer bra. En gang i måneden ønsker jeg også å dele en video om arbeidet til bedriften.
Nå har du straks et mye bedre utgangspunkt for å vite hvor mye tid du faktisk må sette av til sosiale medier. Hvor lang tid tar det deg å produsere disse fem ukentlige innleggene? Hvor lang tid bruker du hver morgen på å svare kunder, og hver fredag på å lese og forstå statistikk? Hvor mye tid tar det å lage den månedlige videoen? I tillegg må du sette av litt tid til å gjøre research og se hva som fungerer for konkurrentene dine.
Et eksempel på hvordan et tidsskjema for denne uken kunne vært:

Mandag
10-20 minutter på å svare kunder og se om noen har nevnt bedriften
30-60 minutter til å undersøke hva konkurrentene dine har hatt suksess med den siste uka
3t på å planlegge og lage alle innleggene for den kommende uka
Totalt: 4 timer
Tirsdag-torsdag og lørdag-søndag
10-20 minutter daglig på å svare kunder og se om noen har nevnt bedriften
Totalt: 1-2t
Fredag
10-20 minutter på å svare og se om noen har nevnt bedriften
1-2t på å gå gjennom statistikk og analysere resultatene
Totalt: 2t
Totalt hele uka: om lag 8 timer
I dette eksempelet vil det altså gå en arbeidsdag i uka til å oppdatere Facebook. Jeg har vært ganske generøs med tidsbruken, men husk at timene går fort og at det er fort gjort å bli distrahert på sosiale medier 😉
Nå kommer tusenkronersspørsmålet:
Er du villig til å bruke 8 timer i uka for å skaffe 500 nye følgere og en engasjementsrate på 8%? Er resultatet verdt tiden du må bruke?
Hvis ja: supert, da har vi kartlagt hvor stor mye tid du bør prioritere å bruke på sosiale medier.
Hvis nei: Juster enten målet eller tidsbruken for å finne en balanse du er komfortabel med. Det viktigste er at du skal føle at innsatsen din er verdt det du får igjen.
Hva tror du 500 følgere er verdt? Hvor mye er det verdt at disse følgerne engasjerer seg i innholdet ditt? Hvor mye er det verdt at disse engasjerte følgerne blir lojale tilhengere av bedriften din?
Det er slett ikke sikkert disse fem ukentlige innleggene gjør at du når målet ditt. Derfor er det viktig å analysere statistikken og se om man er på riktig kurs.
Mål som ikke kan måles i penger
Det kan være vanskelig å vite hvor mye tid man bør bruke på sosiale medier nettopp fordi det er så vanskelig å vite hva følgere, engasjement, klikk, liker, kommentarer og delinger er verdt. Det er kjempevanskelig å kunne sette en prislapp på slike faktorer.
Noe av det aller beste med sosiale medier (spør du meg) er muligheten for bedrifter til å vise sin personlighet og verdier. Potensielle kunder får muligheten til å bli kjent med mye mer enn bare produktene eller tjenestene til en bedrift, men også hvem de er og hva som driver dem. Det gjør at mange får et mye mer personlig forhold til en bedrift.
Ikke minst er sosiale medier det aller beste stedet for både kundeservice og kundepleie. Det er ikke bare en fordel at bedrifter er lett tilgjengelige på sosiale medier, men også forventet. Kunder forventer å få svar på kommentarer og meldinger, og om du gjør en ordentlig jobb her kan du få trofaste kunder som setter pris på at du ser dem.
Sosiale medier er rett og slett det perfekte sted for å skape tillit mellom deg og kunder, og lojale kunder er noe av det mest verdifulle du kan ha.
Jeg vet ikke med deg, men jeg har noen bedrifter jeg virkelig har lagt min elsk på – ene og alene fordi de har utmerket seg på sosiale medier og gitt meg masse verdifullt innhold. Jeg bruker disse bedriftene selv om de er dyrere enn konkurrentene, ja, til og med kanskje ikke er like gode som konkurrentene heller.
Jeg synes det er verdt det fordi de viser personlighet, de gir meg noe av verdi, og jeg føler jeg har blitt kjent med dem. Jeg velger disse bedriftene fordi jeg har et forhold til dem, og deres verdier stemmer overens med mine. Det er synes jeg er det aller viktigste.
Det er dette som gjør sosiale medier så himla bra. Men også så vanskelig. Det er nesten helt umulig å sette en prislapp på sentiment, altså hva folk føler og synes om bedriften din, og da blir det også vanskelig å vite hvor mye tid man bør bruke på det.
Til det sier jeg: følg magefølelsen din.
Sosiale medier kan være tungt, men det er også helt utrolig givende og inspirerende når du treffer folk som får et personlig forhold til deg og bedriften din. Slik verdi kan sjelden måles i penger. Eller tid.
Uansett hvor mye tid du ender opp med å bruke: husk at det er virkelige mennesker som skal se og like det du legger ut.
Siste kommentarer