Velg en side

For noen år siden var det nesten umulig å skrive tekst som engasjerte både søkemotorer og mennesker. Vi mennesker ville selvfølgelig lese noe som var lærerikt og interessant, men søkemotorene lette etter helt andre faktorer i tekstene, noe som gjorde det svært vanskelig å appellere til begge deler.

Siden den gang er det mye som har endret seg.

I dag er god tekst for søkemotorer det samme som god tekst for mennesker.

Før jeg forklarer videre, kan det være greit med en kort oppsummering av søkemotoroptimalisering:

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere og gjøre nettsiden din synlig når folk søker i søkemotorer, slik at de trykker seg inn på nettsiden din for å lære mer.

Når folk bruker søkemotorer vet de hva slags informasjon de er på jakt etter, og er derfor i en helt annen modus enn når de sjekker sosiale medier eller surfer på nett. Mange av disse er kjøpeklare kunder.

91% av nordmenn har oppgitt at de bruker en søkemotor for å finne informasjon om varer og tjenester. Det er mange mennesker og mange potensielle kunder!

Det er mange faktorer som spiller inn når man jobber med søkemotoroptimalisering, men tekst og innhold er helt essensielt.

Jeg har tidligere skrevet en mer inngående artikkel om søkemotoroptimalisering som du kan lese her.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig for innholdet ditt?

Uten søkemotoroptimalisering er det nesten umulig for folk å finne innholdet ditt.

Du kan skrive verdens beste artikkel, men hva er nytta hvis ingen vet at den eksisterer?

Det hadde vært skikkelig luksus dersom godt innhold ene og alene gjorde at folk fant frem til deg. Dessverre er det en overflod av informasjon på internett, og det er fort gjort å bare forsvinne i mengden.

Selv om man skriver for mennesker må disse menneskene på et eller annet vis finne frem til din nettside og din tekst. Måten det gjøres på? Søkemotoroptimalisering.

Vi ønsker jo at flest mulig av de 91% som bruker søkemotorer skal finne oss!

Søkemotoroptimalisering trenger ikke være noe stort og skummelt som er vanskelig å få til. Ei heller trenger det å gå utover kvaliteten på tekstene dine – heller tvert i mot, søkemotorene favoriserer innhold som er av god kvalitet.

Før jeg går mer inn på hvordan du bør jobbe med søkemotoroptimalisering når du skriver tekst, ønsker jeg å fortelle deg litt om hva du IKKE bør gjøre.

Hvordan søkemotoroptimalisering ble gjort tidligere og hvorfor det ikke fungerer lenger

I begynnelsen av denne artikkelen nevnte jeg at søkemotoroptimalisering og kvalitetsinnhold ikke tidligere gikk hånd i hånd, men hva mente jeg egentlig med det?

Det er algoritmer som bestemmer hva som kommer høyt opp på søkeresultatene – og hva som ikke gjør det. Opp gjennom årene har disse algoritmene blitt mer og mer kompliserte, samtidig som de har blitt smartere og smartere.

Tidligere kunne disse algoritmene være nokså lette å lure.

To viktige faktorer som spilte inn var tettheten på søkeord og antall backlinks.

Keyword Stuffing

At man kunne rangere basert på tettheten på søkeord gjorde at mange startet med såkalt “keyword stuffing” – de brukte et søkeord så mange ganger som mulig i en tekst. Dette var kjempeeffektivt for å komme høyt opp på søkeresultatene, men ikke særlig leselig for mennesker.

Tenk deg at søkeordet er “billige bildeler” og teksten ser slik ut:

Billige bildeler. Vi selger billige bildeler for alle som er på jakt etter billige bildeler av høy kvalitet. Vi tilbyr kanskje Norges beste billige bildeler og kan gi deg en kjempedeal på billige bildeler.

Dette eksempelet blir nokså ekstremt, men det var mange lignende tilfeller som rangerte høyt hos søkemotorene!

Det er nesten helt uleselig for oss mennesker, men søkemotorene favoriserte denne type tekster. Når teksten inneholdt søkeordet så mange ganger måtte det jo være et tegn på kvalitet, og derfor være svært relevant for de som søkte etter billige bildeler.

Dette var en av grunnene til at det kunne være vanskelig å skrive tekst som appellerte til både søkemotorer og mennesker. Søkemotorene var ikke flinke nok til å forstå hva som var relevant innhold, og var derfor lette å lure.

Kjøpte backlinks

Selv om backlinks fortsatt er en av de viktigste faktorene den dag i dag, er ikke alle lenker like verdifulle.

Tidligere var det svært vanlig at folk kjøpte backlinks på tvilsomme spamsider for å rangere høyere hos søkemotorene. Jo flere lenker inn til nettsiden, jo bedre var det.

Å kombinerte keyword stuffing med tusenvis av kjøpte backlinks var derfor en suksessoppskrift på å rangere høyt i søkemotorene. Dette kalles for “blackhat” søkemotoroptimalisering og er ikke stuerent.

Selv om både søkeord og lenker er viktig i dag, kan man ikke lenger lure søkemotorene like enkelt.

Googles oppdateringer

Google er den største søkemotoren av dem alle, og kommer kontinuerlig med nye oppdateringer. Mange av disse oppdateringene gjøres ikke kjent, men flinke folk verden rundt leter alltid etter ny informasjon om hvilke endringer Google gjør i algoritmene sine.

For flere år siden kom det tre velkjente, store oppdateringer som har hatt massiv innvirkning på hvordan man jobber med søkemotoroptimalisering:

Panda-oppdateringen som kom i 2011. Denne oppdateringen tok for seg kvalitet, og algoritmene lærte seg å skille gode og dårlige nettsider.

Hensikten var å favorisere nettsider med godt innhold som appellerte til faktiske mennesker, mens nettsider med tynt innhold og spam skulle bli straffet. Keyword Stuffing var ikke lenger effektivt.

Penguin-oppdateringen som kom i 2012. Penguin analyserte lenker og straffet de som brukte “ulovlige” metoder for å skaffe backlinks. Å kjøpe backlinks var ikke lenger innafor.

RankBrain-oppdateringen som kom i 2015. RankBrain bruker maskinlæring og endret virkelig gamet i søkemotoroptimalisering.

Algoritmen forstår semantikk og analyserer hva som kan være relevant innhold. Det betyr at et søk ikke trenger matche nøyaktig med et søkeord for å finne relevant og interessant innhold, slik som tidligere. RankBrain blir bedre og lærer mer over tid.

Alle disse tre oppdateringene har vært med på å gjøre søkemotoroptimalisering til en brukervennlig greie som handler om mennesker og ikke maskiner.

Den beste søkemotoroptimaliseringen i dag er derfor å lage innhold som er verdifullt for leserne. Kvalitetsinnhold har blitt helt essensielt for søkemotoroptimalisering – heldigvis!

Hva du må tenke på når du skriver både for søkemotorer og mennesker

Å skrive søkemotoroptimalisert tekst trenger og bør ikke påvirke innholdet så sabla mye. Det som gjør deg synlig for søkemotoroptimalisering er jo de samme faktorene som også gjør teksten verdifull for leserne.

Selv om det beste innholdet er laget for mennesker, er det et par ting det er greit å ha i bakhodet når du skriver tekst du ønsker skal rangere høyt hos søkemotorene.

Søkeord

Før du begynner å skrive artikler og tekst til nettsiden din bør du undersøke ulike søkeord som er relevante for det du driver med. I stedet for å skrive artikler du tror er interessante, bør du finne søkeord folk søker etter og lage innhold deretter.

Det finnes mange verktøy for å gjøre dette, mange av dem betalte, men jeg tenkte jeg skulle nevne noen gratis verktøy som kan være kjekke å vite om.

Google Keyword Planner er kanskje det mest brukte gratisverktøyet, og gir informasjon om hvor mange som søker på utvalgte søkeord. Man må ha en Google Ads-konto, men selve søkeordplanleggeren er helt gratis.

Answer The Public er et genialt verktøy for å finne søkeord folk bruker for å finne informasjon. Velg “NO” ved søkefeltet og legg til et tema eller søkeord. Answer The Public gir flotte illustrasjoner og gir et godt utgangspunkt for innhold du kan produsere.

SEO Answer the public screenshot

Dette er noe av infoen Answer The Public gir meg når jeg søker på «markedsføring».

Keyword Shitter gjør det lett å finne relaterte søkeord som du kan lage innhold av. Legg til et søkeord, trykk “shit keywords!” og vær vitne til magien!

Bruk disse søkeordene når du produserer innhold til nettsiden din, og bruk søkeordet i overskrift, ingress og flere ganger i resten av artikkelen. Jeg skal ikke gå inn på den tekniske biten av søkeord i denne artikkelen, men så lenge du jobber med et spesifikt søkeord eller søkefrase når du skriver er det en svært god begynnelse.

Søkeord er helt nødvendig for at søkemotorene skal vite hva innholdet handler om. Den kan ofte være stor konkurranse på veldig populære søkeord, og da kan det være verdt å optimalisere innhold for lenger søkefraser.

Eksempel: “10 tips for å skaffe leads på LinkedIn” vs “LinkedIn tips”.

Sistnevnte har flere søk, men det første eksempelet vil være lettere å rangere høyt på.

Selv om søkeord virker som de kun er til fordel for søkemotoroptimalisering, vil du også kunne tilby leserne mer relevant og interessant innhold når du vet hva de søker etter.

Lenker

Lenker er kjempeviktig i søkemotoroptimalisering.

Når du skriver er det viktig å inkludere både interne og eksterne lenker. Interne lenker vil si lenker som går til andre sider og artikler på nettstedet ditt, eksterne lenker går ut til andre nettsteder.

Søkemotorene tolker lenker som et kvalitetstegn: du sender leseren videre til annet interessant innhold og er opptatt av at de skal lære mer.

Alt-tekster

Hva er alt-tekster, spør du?

Alt-tekster er tekst som skal beskrive et bilde. Søkemotorer kan jo ikke se hva et bilde består av, og bruker derfor alt-teksten for å forstå hva som er avbildet.

Det er også viktig å bruke alt-tekst for at nettstedet ditt skal være universelt utformet. Det betyr at nettsiden skal være lesbar for alle. Mer om universell utforming her.

Som sagt bør alt-tekstene beskrive hva som er avbildet. Mange bruker alt-tekst til å kun legge inn søkeord, men dersom du kan gjøre begge deler vil det være det beste.

Et eksempel på en alt-tekst som inneholder både søkeord og en beskrivelse kan være: “Skaffe leads på LinkedIn: bilde av mannlig LinkedIn-profil”.

Alt-tekst legges inn når du laster opp et bilde til nettsiden din.

Lengden på artikler

Hvor mange ord artikkelen din består av har mye å si.

Undersøkelser viser at søkemotorene verdsetter lengre artikler med mange ord. Det ideelle er 2000 eller fler.

Dette betyr ikke at kortere artikler ikke kan rangere høyt, men søkemotorene tar det som et positivt tegn at du lager utfyllende artikler.

Men! Ikke lag artikler lenger enn de trenger å være bare fordi du ønsker flere ord. Det går utover kvaliteten, og verken mennesker eller søkemotorer kommer til å sette pris på det. Kvalitet bør alltid komme først.

Oppsummering

Det finnes ikke lenger noen ingen snarveier til god søkemotoroptimalisering. I dag handler alt om brukervennlighet, og søkemotorene er først og fremst opptatt av at innhold skal være interessant for leserne.

For deg som liker å skrive innholdsrike tekster som er lærerike og nyttige er dette gode nyheter. Det betyr at du ikke må endre særlig mye for å gjøre tekstene dine mer søkemotoroptimaliserte.

Om du var ute etter en rask og enkel løsning: beklager.

Søkemotorene blir smartere og smartere, og det er så himla mange faktorer som spiller inn. Mange av dem ser på helt andre ting enn selve teksten i artikkelen din.

Det viktigste når du skriver er å ha et bevisst forhold til bruk av søkeord, lenker og alt-tekster.

Dette rører så vidt ved overflaten av alt som spiller inn når man jobber med søkemotoroptimalisering, og jeg planlegger å lage flere artikler som går mer i detalj på hvordan man bør jobbe med SEO.

I mellomtiden kan du lære mer av disse gode artiklene:
How to Rank in 2018: The SEO Checklist (Moz)
The Complete Beginner’s Guide to SEO (Buffer) 
SEO copywriting: The ultimate guide

RelatedPost



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

four × 3 =