Mange unnlater å lage seg en digital strategi, og gjør heller valg basert på magefølelse eller passerende trender. Noen er heldige og lykkes, men de aller fleste vil oppleve at det er vanskelig å oppnå målene sine uten en klar strategi.
Det er et sitat som ofte brukes igjen og igjen når det er snakk om strategi, og selv om det nesten begynner å bli litt klisjé, må jeg ha det med her også. Det passer bare så himla bra!
I Alice in Wonderland skriver Lewis Carroll:
«Vil du være så snill å si meg hvilken vei jeg burde gå for å komme bort herfra?”
«Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen,» sa katten.
«Det er ikke så nøye – , » sa Alice. «Så er det ikke så nøye hvor du går heller,» svarte katten.
Hvis du ikke vet hvor du ønsker å ende opp, er det også helt umulig å vite om du er på riktig vei. Det er nettopp dette som er grunnen til at det er helt essensielt å ha en digital strategi som gir deg retningen du trenger for å nå dine mål.
Undersøkelser viser at kun 49% av bedrifter har en digital strategi, noe som betyr at over halvparten av bedrifter skyter fra hofta og bare håper på å treffe noen med markedsføringen sin. Dette alene bør gjøre deg motivert til å lage en digital strategi for din markedsføring: tenk hvor stort forskudd du kan få på disse 51% som ikke har noen klar plan!
Mange utsetter å sette i gang med strategien sin fordi de anser det som en tidkrevende og vanskelig oppgave som ikke har annen hensikt enn å produsere et massivt dokument fullt av informasjon.
Selv om strategiarbeid kan være både tidkrevende og vanskelig, er det så mye mer enn et dokument med informasjon. Det er hele retningen for all markedsføringen du gjør, og skal forsikre deg om at du alltid gjør arbeid som hjelper deg nå målene dine. Ikke minst vil det være svært tidsbesparende på sikt siden du ikke trenger stoppe opp for å lure på hva neste steg bør være.
Husk at en digital strategi skal passe sammen med markedsføringsstrategien din. Det er viktig at alt du gjør digitalt spiller på lag med det du gjør offline. Å kombinere begge deler er ofte lurt for å få det meste ut av markedsføringen sin.
Her er noen av de viktigste grunnene til at du bør utarbeide en god digital strategi.
En digital strategi gir deg rammer og retning
Selv om det kan være fristende å gjøre ting ad hoc og håpe på at det gir resultater, er det sjeldent et lurt valg å ta dersom man ønsker å nå målene sine.
Noe av det som er så viktig med å ha en digital strategi er at du alltid vet hvorfor du gjør det du gjør, og ikke minst hvordan det er med på å generere resultater. I stedet for å håpe på at noe skal fungere, vet du allerede hva som er effektivt og ikke.
En digital strategi sørger også for at du alltid fremstår konsekvent og “on brand” for de ideelle kundene dine. De vet hva de kan forvente av deg og merkevaren din, og det gjør det mye lettere for dem å få et forhold til bedriften din.
I en større bedrift hvor flere jobber med markedsføring er også en digital strategi helt nødvendig for at alle skal være på samme side og jobbe samlet for å nå målene.
Digital strategi hjelper deg med å forstå dine ideelle kunder og ta datadrevne valg
Ikke bare gjør en strategi det lettere for folk å bli kjent med deg, men også lettere for deg å bli kjent med målgruppen din.
Når du har en strategi i bunnen er det mye lettere å måle og forstå hvordan ideelle kunder responderer på markedsføringen din. Du kan samle data som forteller deg hvilke utfordringer og mål dine ideelle kunder har, og bruke dette for å lage attraktivt innhold som appellerer til dem.
Data forteller deg hvordan du kan treffe de riktige personene til riktig tid på riktig sted. Strategi hjelper deg med å sette data i kontekst og forstå hvorfor tallene og statistikken ser ut som de gjør. Dette kan, og bør, du bruke for å optimalisere markedsføringen din slik at du kan konvertere flere om til leads og kunder.
Det er nesten umulig å vite om dataene dine er bra eller dårlig hvis du ikke har en strategi å måle dem opp mot.
Digital strategi hjelper deg med å skape helhetlige kundereiser
Hva er det som skal til for at en leser blir til en følger og deretter til et lead og til slutt en verdifull kunde?
Dette er nesten helt umulig å svare på uten en strategi. Er planen at folk skal bli til kunder rett etter de har funnet siden din på Facebook? Skal artiklene dine være så gode at folk automatisk sender mail for å be deg jobbe med dem? Du må vite nøyaktig hvordan en tilfeldig person skal bli til en betalende kunde.
Når du er bevisst på hvordan hele kundereisen utarter seg og hva som skal til for å få folk til å bli kunder, kan du jobbe med å optimalisere og perfeksjonere denne prosessen. Du kan måle og holde øye med hvert eneste trinn i kundereisen, og gjøre endringer når noe ikke konverterer godt nok.
Ikke bare blir det lettere for deg å ta riktige valg når du vet dette, men potensielle kunder kommer til å ha en så mye bedre opplevelse i møte med deg og bedriften din. Tro meg, kundene merker at du har lagt ting til rette og at du bryr deg om dem.
Digital strategi gir deg et konkurransefortrinn
Siden du jobber bevisst med den digitale markedsføringen din har du allerede mye mer innsikt og kunnskap om dine potensielle kunder enn hva konkurrentene dine har. Mens de famler i mørket har du allerede funnet lysbryteren. Greit, den siste setningen der ble en passelig grei klisjé, men det er faktisk helt sant!
Siden du har rammer og retning for arbeidet ditt, forstår kundene dine, tar datadrevne valg og skaper helhetlige kundereiser har du allerede et solid konkurransefortrinn.
Du vet hvor veien går videre, og hva som venter i enden. Dette gjør at du kan ta gode valg for markedsføringsarbeidet ditt. Valg som ikke bare er synsing eller håping, men som du vet fungerer og vil hjelpe deg oppnå målene dine.
En strategi må også få utvikle og tilpasse seg etterhvert som både målene dine og internett endrer seg. Det som fungerer for noen andre er nødvendigvis ikke noen suksessoppskrift for deg, så det er viktig å lage en strategi som er skreddersydd for din bedrift.
Jeg mener virkelig at en digital strategi er helt essensielt for å lykkes med digital markedsføring, og forhåpentligvis er du enig etter å ha lest denne artikkelen!
Siste kommentarer