Mange markedsførere og bedriftseiere forteller om manglende resultater på markedsføringen de gjør, men klarer ikke fatte og forstå hvorfor. De aller fleste av dem arbeider ad hoc, og hopper fra en metode til en annen. Derfor ønsker jeg å skrive litt om nettopp det å ta ting som de kommer, og hvorfor det stort sett alltid er en sabla dårlig idé.
Ting skjer fort på nett. Plutselig har Facebook lagt til en ny funksjonalitet, Google har endret algoritmene og Instagram har endret på designet. Det skjer endringer hele tiden, og det er nesten helt umulig å holde følge. Mange prøver allikevel.
Greia er: du kan ikke gjøre alt. Ikke kan du være tilstede over alt, og ikke kan du prioritere alt på en gang. Det er kjempelett å la seg rive med av nye trender som lover gull og grønne enger, for å deretter bli skuffet når det ikke funker. Man vil jo så gjerne lykkes!
Sannheten er at det ikke finnes noen rask og enkel løsning for å få gode resultatet med markedsføringen din. Det krever tid og kontinuitet. Det krever strategi og en god plan.
Når bedrifter velger å droppe både strategi og plan, slik veldig mange gjør, vil de alltid møte på utfordringer. Hva er neste steg? Hva skal vi prøve nå? Hvorfor uteblir resultatene?
Hvis du arbeider ad hoc med markedsføringen din, er det nesten umulig å se sammenhenger og bruke data for å ta gode valg. Arbeidet er rett og slett alt for kortsiktig. Det blir…
- vanskelig å jobbe målrettet og holde fokus
- vanskelig å beregne hva som kreves av tid og ressurser
- vanskelig å estimere kostnader og kvalitet på sluttresultat
- vanskelig å måle og forstå effekten av kvalitativ data
- vanskelig å få de gode resultatene
Jeg liker å sammenligne ad hoc-arbeid med å dra på butikken flere ganger i uka. Jeg vet ikke med deg, men når jeg drar på butikken uten å vite hva jeg skal lage til middag, bruker jeg lang tid og mye penger. I handlekurven ligger det ting jeg egentlig ikke trenger, og jeg faller fort for søte fristelser. Ikke minst blir middagene ofte av den enkle typen.
Når jeg på slutten av måneden ser igjennom matkostnadene blir jeg sjokkert. Har jeg virkelig brukt så mye penger? Ofte er det dobbelt så mye av hva jeg hadde trodd! Ikke minst blir jeg ganske skuffet over meg selv, for jeg har ofte spist usunt, og jeg har nesten ikke fått testet noen av de spennende oppskriftene jeg hadde lagret på mobilen.
Slik er det også med markedsføring uten en strategi og plan.
Jeg har det aller best når jeg planlegger måltidene for den kommende uka: skriver ned alt jeg trenger i en svær handleliste og gjør unna all handlingen på én tur. På den måten slipper jeg å lure på hva jeg skal lage til middag hver dag, jeg får større rom til å planlegge nye oppskrifter, og jeg klarer å overholde matbudsjettet. Det blir også lettere å spise sunt – som er et av mine personlige mål.
Den eneste ulempen er at jeg må bruke litt tid på å planlegge, og ukeshandlingen kan fort ta litt lenger tid enn ellers. Og så får jeg ikke får sneket til meg en Troika like ofte, da. Men i det lange løpet sparer jeg store mengder med tid og store summer med penger, samtidig som jeg kommer nærmere og nærmere målet mitt.

Photo by Javier Allegue Barros on Unsplash
En god strategi og klar markedsføringsplan gjør at du du har klare rammer for hvordan du skal nå dine mål, og ikke bare snur kappa etter vinden. Dersom du føler deg inspirert til å enten lage en strategi eller friske opp den du allerede har, har jeg flere artikler om digital strategi her.
Det var litt av det jeg har på hjertet i dag og ønsket å dele med dere. Hvordan jobber du med din markedsføring? Dersom du gjør ting ad hoc: er det et bevisst valg, eller er det rett og slett fordi du ikke har fått på plass en strategi enda? Gjerne kommenter og del dine erfaringer med strategi og planlegging – det er alltid interessant med tilbakemeldinger fra dere!
Siste kommentarer