Velg en side

Det er ingen tvil om at sosiale medier bør være en stor del av din markedsføringsinnsats. Ikke bare for å skaffe nye kunder, men også for å bygge tillit og autoritet, pleie eksisterende kundeforhold, jobbe med merkevarebygging, og for å differensiere deg fra konkurrentene.

Allikevel er det ikke barebare å vite hvordan man skal orientere seg og bruke de forskjellige plattformene. Bør jeg satse på Instagram? Kanskje Pinterest og LinkedIn? Eller gå fullt inn for Facebook? Det er ikke lenger slik at det holder å slenge ut et bilde her, en liten tekst der, og en video et annet sted. Du må være bevisst på innholdet du produserer, og på hvilke plattformer du distribuerer det. Ikke minst må du vite hvem du ønsker å snakke til – og med.

Du trenger ikke være tilstede på alle de sosiale nettverkene. Det viktigste er å identifisere hvilke plattformer målgruppen din bruker, og begynne der.

Derfor har jeg laget denne innføringen til de forskjellige plattformene, slik at det forhåpentligvis blir litt lettere å vite hvilke sosiale medier som er en perfekt match for din bedrift.

Hva er viktig når man velger sosiale nettverk for sin bedrift?

Det er mye du må tenke igjennom når du skal ta en beslutning om hvilke sosiale nettverk du ønsker å bruke for å markedsføre bedriften din. Men, det er en ting som er spesielt viktig at du ikke glemmer underveis: det handler faktisk ikke om deg.

Du skal ikke finne ut av hvor du ønsker å profilere deg. Ei heller hvilke plattformer du selv foretrekker.

Nei, det aller viktigste er at du er tilstede der de ideelle kundene dine bruker tiden sin.

Se for deg scenarioet: du bruker himla masse tid og krefter på å gjøre en knallbra jobb med markedsføring på Pinterest – det er tross alt din personlige favoritt. I Norge har Pinterest over 750 000 brukere: 77% av dem damer, og de fleste mellom 18-39. Det eneste problemet er… du selger bildeler, hovedsakelig til menn over 40.

Da er kanskje ikke Pinterest det beste stedet å få tak i nye kunder som passer målgruppen.

Fordeler med å bruke sosiale medier for bedrifter

Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal måle resultater fra sosiale medier, og hvilke fordeler det egentlig har. Jeg mener, hvorfor skal man egentlig gidde å bruke så mye tid på å markedsføre bedriften i sosiale medier?

I en undersøkelse gjort av The Social Media Examiner spurte de en rekke markedsførere om hvilke fordeler de opplevde at sosiale medier ga dem. At det genererer faktiske salg kommer langt ned på lista.

87% mener bruk av sosiale medier øker synligheten og eksponeringen av bedriften

78% mener bruk av sosiale medier øker trafikken på egen nettside

64% mener bruk av sosiale medier hjelper de med å generere varme leads

63% mener bruk av sosiale medier lar de bygge en lojal kundebase og et community/samfunn

54% mener bruk av sosiale medier gir de mer innsikt om markedet og konkurrenter

53% mener bruk av sosiale medier øker salgene

49% mener bruk av sosiale medier lar de bygge og pleie bedriftpartnerskap

46% mener bruk av sosiale medier lar de bygge autoritet som en tankeleder i sin industri

Noen gode tips for å sikre suksess på sosiale medier

Uansett hvilke plattformer du ender opp med å bruke for å markedsføre din bedrift, ønsker jeg å dele noen små tips det er lurt å ta i bruk for å få mest mulig ut av markedsføringen.

1: Pass på at profilene dine er fylt ut med mest mulig verdifull informasjon om deg og hva du kan tilby kundene.

2: Post kontinuerlig.

3: Still spørsmål og engasjer følgerne.

4: Ha en definert målgruppe.

5: Kommenter og vær aktiv på andres brukere, grupper og sider.

Okei, da er det på tide å ta en titt på alle de ulike nettverkene.

Facebook

De aller fleste har, eller har hatt, en bruker på Facebook. Det er verdens suverent største sosiale nettverk, og er for mange en selvfølge når de skal bruke sosiale medier for bedriften. Allikevel har det den siste tiden vært mange spørsmål rundt fremtiden til Facebook, og det kan bli spennende å se hvordan plattformen utvikler seg de neste årene.

Det er ikke lenger like lett å få følgere og skape engasjement på Facebook, så det er slett ikke sikkert du trenger være på Facebook for å lykkes. Allikevel er det mange muligheter, og Facebook kan passe for stort sett de fleste målgrupper. Det er ikke uten grunn at to av tre markedsførere bruker Facebook for å markedsføre sine bedrifter og prosjekter.

Antall brukere i Norge: 3 445 000

Demografi: 52% kvinner, 48% menn. Aktive brukere i alle aldersgrupper, men 18-29 og 30-39 er størst.

Hvordan bruke:

Facebook har mange muligheter. Det er et godt sted å bygge nettverk og skape et “community”/samfunn rundt bedriften, ikke minst for å få personlig kontakt med potensielle og eksisterende kunder.

Facebookside: et godt verktøy for å distribuere informasjon og bygge merkevare. I dag kan være vanskelig å få følgere organisk (uten å betale), men dersom man legger inn litt innsats og står på kan man få til mye.

Facebookgruppe: for mange bedrifter er det i dag blitt veldig populært å lage Facebookgrupper som en del av sin strategi. Grupper har nemlig større organisk rekkevidde sammenlignet med sider, noe som gjør at flere av følgerne får opp ditt innhold i sin feed. Ikke minst er det en genial måte å bygge opp tillit og personlige forhold til potensielle kunder. Oppfordre også andre til å poste og kommentere, slik at dere blir en gjeng som hjelper hverandre. Forskjellen på en side og en gruppe er at en side har én avsender, mens i en gruppe får alle medlemmene delta og dele på lik linje.

Være aktiv i andre facebookgrupper: å være aktiv i andre sine facebookgrupper kan være en god måte å bygge nettverk på, samtidig som man får vist frem sin kompetanse. Se etter noen nisjegrupper som matcher din målgruppe, og bruk tid på å komme med gode tips og råd. Etterhvert vil andre medlemmer gjenkjenne deg og se at dette er noe du har peil på, noe som gjør at de gjerne kommer til deg når de trenger produktet eller tjenesten du tilbyr. Dette er tidkrevende, men kan gi kjempegode kundeforhold og nye kontakter.

Facebook Ads: Facebook har gode verktøy for å kunne velge ut en nøyaktig demografi for annonsering, noe som gjør det svært attraktivt for mange. Gjennom mer målrettet markedsføring får man gjerne mer igjen for pengene, og annonsene kommer opp i feeden som ethvert organisk innlegg. Ikke minst ser mange seg nødt til å annonsere mer etterhvert som rekkevidden på de organiske innleggene blir mindre (smart move, Facebook).

Personlig profil: selv om mange ønsker å holde jobb og fritid adskilt, kan private profiler være effektiv markedsføring. Undersøkelser viser nemlig at ansatte som advokerer for arbeidsplassen sin er verdifull markedsføring (https://www.mobilemarketer.com/news/survey-employee-advocacy-outweighs-influencer-marketing/525086/). Vi stoler stort sett på anbefalinger vi får av venner og familie, og derfor kan din private profil være et godt sted å skaffe nye kunder. Men pass på, for mye av det gode er ikke bra, og det bør ikke være ren reklame. Et bilde av hvor kjekt det er på jobb kan være godt nok.

Instagram

Jeg vet ikke med deg, men jeg husker enda når Instagram kom og alle delte firkantede bilder med overdrevne kameraeffekter. Det eneste jeg brukte det til var å se og dele bilder med venner. Selv om det fortsatt lar seg gjøre i dag, har Instagram også blitt et sted hvor folk henter inspirasjon og holder seg oppdatert på trender og merkevarer.

Instagram er en visuell plattform som lar brukere dele bilder og video. Man har også muligheten til å legge til tilhørende tekstbeskrivelse til hvert bilde på opptil 2200 tegn. Akkurat som på Facebook kan man like og kommentere hvert enkelt innlegg, og man kan følge brukere for å automatisk få opp postene i egen feed.

Antall brukere i Norge: 2 219 000

Demografi: 56% kvinner, 44% menn. 61% bruker Instagram daglig, og den mest aktive aldersgruppen er 18-29 år.

Hvordan bruke:

For bedrifter kan Instagram være en spennende måte å markedsføre seg på. Aller mest effektivt er det for B2C, men også mange B2B-bedrifter får gode resultater. Ulike måter å bruke Instagram kan være å vise frem produkter/tjenester, dele behind the scenes, reposte andres innhold, vise frem egen portefølje, la følgerne bli kjent med de ansatte og arbeidsmiljøet, eller kanskje dele motiverende og inspirerende sitater. Mulighetene er mange, men det er viktig å lage en god strategi og vite hvorfor man bruker nettopp Instagram.

Bedriftsprofil: når man oppretter en ny Instagramprofil er den automatisk en vanlig, personlig bruker. Det er derimot enkelt å gjøre den om til en bedriftsprofil, noe som gir deg mange flere verktøy å jobbe med. Man kan da ta i bruk annonsering, se statistikk for profilen, promotere poster, samt få en egen knapp som enkelt lar potensielle kunder ta kontakt. I motsetning til Facebook hvor man trenger en egen personlig profil for å kunne lage bedriftssider kan man ha en selvstendig bedriftsprofil.

Instagram stories: fått med deg hva Snapchat er? Vel, Instagram stories er nesten samme greia, bare inne på Instagram. Man tar bilder som forsvinner etter 24 timer, og det hele blir derfor en mer uformell og personlig måte å dele innhold på. Ikke minst har brukere med over 10 000 følgere muligheten til å legge til lenker direkte i stories, noe som kan generere mye ekstra trafikk.

Hashtags: hashtags er en måte å tagge poster på, slik at man kan søke på spesifikke temaer og få opp bilder som er relevante. Dersom jeg legger ut et bilde av en banan kan jeg derfor merke bildet med #banan, slik at hvem som helst kan finne bildet mitt uten å følge profilen min. Man kan også følge hashtags på samme måte som man kan følge profiler dersom man er interessert i spesielle temaer. Hashtags er nesten essensielt å ta i bruk for å få nye følgere, og det gjelder å finne gode tagger som folk faktisk søker på og følger.

Egen merkehashtag: dette er bare en forlengelse av forrige avsnitt. Noe mange bedrifter gjør for å engasjere følgerne sine er å lage egne hashtags for sine merkevarer. På den måten kan folk legge til din hashtag for å vise at de bruker ditt produkt eller din tjeneste, og bildene kommer opp når man søker på hashtaggen. Et eksempel er Buffer som bruker #bufferstories for å få følgere til å dele sine historier på egne profiler, slik at de kan kommunisere med følgerne og reposte innholdet til egen profil (med tillatelse, selvfølgelig).

Sosiale medier for bedrifter: hashtag

Instagram Ads: Instagram Ads er nokså likt som Facebook Ads, og lar deg poste bilder eller video som dukker opp i feeden til målgruppen du har valgt. Det er ikke like populært som Facebook Ads, og kun 31% av markedsførere sier de bruker Instagram Ads aktivt. Når markedet er såpass desaturert og det er få annonsører kan man få gode resultater hvis man legger inn litt arbeid.

Podder: jeg var litt usikker på om jeg skulle ta med denne eller ei, men tenkte det kunne være greit å fortelle litt mer om hva Instagrampods er. Ofte går en gruppe personer sammen for å aktivt følge, like og kommentere hverandres poster for å få engasjementet opp. Det kan diskuteres hvor etisk og riktig dette er, da engasjementet ikke blir reelt, men mange argumenterer med at det er en måte å bli mer synlig i discover slik at flere vil se innholdet de legger ut.

Twitter

Twitter er det man kaller for en mikrobloggtjeneste, noe som betyr at man kun har mulighet til å legge ut korte innlegg med en begrensning på antall tegn. Tidligere var denne grensen på 140 tegn per post, men i november 2017 ble den doblet og er nå på 280 tegn. Twitter gjør det enkelt å ta del i aktuelle temaer og debatter, ikke minst er det en effektiv måte å kommunisere med potensielle og eksisterende kunder.

Antall brukere i Norge: 1 181 000

Demografi: 61% menn og 39% kvinner. Også Twitter er mest populært mellom 18-29, men menn mellom 30-39 er gruppen som øker mest.

Hvordan bruke:

Mange bedrifter bruker Twitter for å distribuere eget innhold, samtidig som de holder seg relevante med å ta del i tråder – noe som også er gull verdt for å bygge nettverk. For personlige merkevarer kan Twitter være et bra sted å bygge seg opp autoritet og bli en tankeleder i sin bransje.

Personlig profil: dersom Twitter er en plattform du føler passer for deg, anbefaler jeg deg på det sterkeste å ha, og aktivt bruke, en personlig twitterprofil med eget navn. På den måten kan du vise frem kunnskap og knytte personlige kontakter. For å ikke glemme at dersom du skulle bytte jobb i fremtiden vil du fortsatt ha dine personlige følgere som vil være der uansett hvilke prosjekter du jobber med. Dersom du er gründer og eneste ansatte holder det gjerne med personlig profil.

Bedriftsprofil: en profil opprettet for å representere bedriften kan være en god måte å distribuere innhold på og gjøre det enklere å kontakte bedriften. Nesten halvparten av norske twitterbrukere bruker plattformen til å lese nyheter og interessant stoff, noe som er gull verdt dersom man produserer artikler og innhold.

Twitter Analytics: gir all slags innsikt om egne poster, følgere, og i grunn det meste som kan være interessant for å optimalisere egne tweets.

Twitter Ads: som de fleste andre sosiale nettverk har selvfølgelig Twitter også en annonseløsning.

Hashtags: som nevnt tidligere er Twitter det perfekte sted å ta del i aktuelle temaer og gjøre seg hørt, og her er hashtags det som gjør det mulig å enkelt finne interessante poster og se hvilke saker som er populære. Dersom man ikke bruker hashtags er det ingen måte for Twitter å vite hva posten din handler om, noe som gjør det vanskelig for andre å finne den og engasjere seg. Pass derfor på å bruke hashtags. Også på Twitter kan du lage din egen hashtag for å oppfordre andre til å dele eller skrive noe relevant om din bedrift.

Youtube

Videodelingsplattformen Youtube fortsetter bare å øke i popularitet, helt i tråd med at video blir mer og mer vår foretrukne måte å konsumere informasjon på. Tidligere var det å lage videoer gjerne forbeholdt de som var proffe eller hadde råd til å betale noen for hjelp, men nå kan nesten hvem som helst lage gode videoer, og flere og flere velger å bruke Youtube til å formidle sitt budskap.

Antall brukere i Norge: 2 929 000

Demografi: 59% menn og 41% kvinner. Suverent flest i aldersgruppen 18-29. Kun 44% av de som ser på Youtube har egen bruker.

Hvordan bruke:

Youtube er, logisk nok, det ideelle sted å poste videoinnhold for bedrifter. Lager man videoinnhold bare en gang i blant, kan det være at Instagram og Facebook duger, men lager man mye video er Youtube den desidert mest populære videoplattformen.

Publisere videoer: dette punktet kommer vel ikke akkurat som noe sjokk. Youtube er det perfekte sted til å publisere ulike videoer som er relatert til bedriften din, og du kan i grunn produsere og publisere hva enn du ønsker. Vanlige typer video som deles av bedrifter er behind the scenes, guider/bruksanvisninger, anmeldelser, reklame. Mange lager også videoserier, altså en rekke video som har samme tema/konsept.

Lage spillelister: Youtube lar deg legge til videoer (både dine egne og andres) i spillelister, noe som gjør det lett for andre å se videoer du har gruppert sammen. Da kan du samle alle guidene i en spilleliste, og alle behind the scenes i en annen. Ikke bare er dette praktisk for de som er innom kanalen din, men folk kan også få hele spillelisten opp som et søkeresultat, noe som (forhåpentligvis) får de til å se igjennom hele spillelisten – i stedet for bare én video.

Youtube ads: man trenger ikke nødvendigvis bruke tid og arbeid på å lage en egen kanal for å nå ut til målgruppen sin på Youtube. Du har helt sikkert opplevd å måtte se en reklamesnutt før du kommer til den faktiske videoen du skulle se? Dette er Youtube Ads. I tillegg til reklame før/midt i videoer, kan man også kjøpe annonser som ligger på siden av avspilleren.

Sosiale medier for bedrifter: youtube motormika

Jeg er å finne på YouTube også, men med videoer om noe helt annet enn digital markedsføring – nemlig bil! Siden MotorMika har en helt annen målgruppe en Helt Hætta blander jeg stort sett aldri disse to.

Snapchat

Når snapchat kom i 2011 ble det kjapt en suksess. Plutselig kunne man dele midlertidige bilder som mottakeren ikke kunne lagre uten at man fikk beskjed. Flyktige medier ble en egen greie, og Snapchat ble starten på mye av bildedelingen vi bruker i dag. Snapchat har i konkurranse med Instagram og Facebook mistet mange brukere, og jobber nå hardt for å fornye seg.

Antall brukere i Norge: 2 592 000

Demografi: 54% kvinner og 46% menn. 71% bruker Snapchat daglig. Også Snapchat er mest populær for aldersgruppen 18-29 år.

Hvordan bruke

Snapchat var i begynnelsen kun rettet mot privatpersoner og deling mellom venner, men bedrifter så fort potensialet og slang seg på bølgen. I dag er Snapchat mye mer tilrettelagt for bedrifter og merkevarer, og har i tillegg mulighet for annonsering og egne kanaler. Det som har gjort Snapchat så populært for bedrifter er hvor interaktivt det er, noe som gir muligheten til å komme tett på og bli kjent med potensielle kunder.

Stories: for merkevarer er det stort sett stories som brukes mest på Snapchat. Stories fungerer slik at du deler et bilde eller en video som er tilgjengelig i 24 timer for alle som følger deg. Det er gratis, og ikke minst er det en enkel måte å dele mer personlig innhold enn man poster på andre plattformer.

Direktemeldinger: bedrifter trenger ikke bare bruke stories, men kan også sende bilder og video direkte til andre brukere. Ikke minst kan man sende chatmeldinger. På den måten kan man få en dialog med følgere og potensielle kunder.

Eget geofilter: På Snapchat finner man mange forskjellige geofilter ved å swipe til siden etter å ha tatt et bilde. Som regel får man opp stedsnavn, eller kanskje et arrangement som er i nærheten. Et slikt geofilter kan bedrifter kjøpe. Da får Snapcharbrukere opp bedriftens geofilter når de er i nærheten, og det kan bli en effektiv del av en markedsføringskampanje. Geofilter er nok ikke egnet for alle, men her kan man være kreativ og finne på mye kult.

Eget filter: dersom du skal ta bilde av deg selv i Snapchat og holder fingeren på ansiktet ditt noen sekunder, får du opp ulike filtre som endrer deg eller omgivelsene dine. Du har helt sikkert sett filteret som gir folk hundeører og tunge. Man kan kjøpe plass til et eget filter i Snapchat, slik at folk kan bruke din bedrifts spesiallagde filter når de snapper.

Reklame: man får også kjøpt ren reklame på Snapchat. En 10-sekunders reklamesnutt vises etter folk har sett på storiene til venner og folk de følger, og man kan linke videre til egen nettside.

LinkedIn

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk, og en plattform de fleste forbinder med jobbsøk og karriere. Selv om LinkedIn kanskje ikke har blitt ansett for å være så stort og populært i Norge tidligere, er det i dag et av de største og viktigste nettverkene for nettverksbygging.

Antall brukere i Norge: 1 188 000

Demografi: 65% menn og 35% kvinner. Har tidlig vært aller mest populær i aldersgruppen 30-39 år med 40-59 åringene hakk i hel, men har nå jevnet seg ut og er nesten like populær for alle mellom 18-59 år.

Hvordan bruke:

LinkedIn ligner på mange måter på Facebook, og bør ikke være så vanskelig å navigere og lære seg.

Bedriftsside: En bedriftsside på LinkedIn er en flott måte å få vist frem bedriften din for beslutningstakere når du selger B2B. Selve opplegget er litt som Facebook sine sider: du kan dele innhold og få følgere. Her er det flott å dele innhold som viser din kompetanse.

LinkedIn grupper: På LinkedIn finnes det også egne grupper man kan bli med i eller lage selv, og dette er en flott måte å komme i kontakt med potensielle kunder og få flere til å se bedriftssiden din. Til å begynne med er som regel det enkleste å bli med i andre sine grupper og være aktiv der, men etterhvert kan det være lurt å begynne å bygge opp din egen gruppe som er tilknyttet bedriftssiden

Privat profil: Det er slett ikke dumt å være aktiv på egen profil og legge ut innhold som kan være verdifullt for nettverket ditt, samt dele poster fra din egen bedriftsside. Det viser jo at du har peil! Har du flere ansatte kan det være lurt å oppfordre dem til å gjøre det samme, slik at bedriften og kompetansen dere har er synlig for andre.

LinkedIn Ads: LinkedIn har også sitt eget annonsesystem, og fordelen her er at du treffer beslutningstakere i bedriftsmarkedet. Det kan være gull verdt, og er grunnen til at mange velger å satse på annonsering på LinkedIn.

Pinterest

Pinterest er en veldig spennende plattform, og brukes stort sett for å finne inspirasjon, få nye ideer og planlegging. Folk kan “pinne” ulike innlegg, og som regel er disse innleggene bilder eller grafikk som leder videre til nettsider med mer informasjon. Her er en artikkel som forklarer hvordan Pinterest fungerer.

Pinterest kan være en fantastisk plattform til å bygge merkevare og generere trafikk til egen nettside.

Innlegg på Pinterest kalles egentlig for en «pin»/flere «pins», men for enkelthetens skyld bruker jeg «innlegg» i denne artikkelen. 

Antall brukere i Norge: 883 000

Demografi: 65% kvinner og 35% menn. Brukes mest av aldersgruppen 18-29 år (35%), men 30-39 år kommer like etter (29%).

Hvordan bruke:

På Pinterest er det mange muligheter. Noe av det som er flott med Pinterest er at innleggene har lang levetid sammenlignet med andre plattformer, og at andre lett kan pinne dine innlegg til sine egne følgere. På den måten lever innlegget videre og blir stadig eksponert for nye målgrupper. I tillegg kan du knytte innlegget opp mot f.eks. en artikkel, slik at folk blir sendt rett inn til din nettside for å finne mer informasjon.

Bedriftskonto: Også Pinterest har en egen løsning for bedrifter, som gir flere muligheter og tilgang til statistikk. Dette anbefales så absolutt – det er alltid gull verdt med tall og data for hvordan innleggene dine presterer og hva som fungerer best.

Lag brett: Etter du har opprettet en bedriftskonto er det på tide å lage brett. Brett er samlinger av alle innleggene du pinner, og er hvor dine egne innlegg også kommer til å leve. Dersom du driver med bryllupsplanlegging kan eksempler på brett være blant annet «borddekor», «vielse», «kakebord». Inne i disse brettene samler du relevante innlegg.  Andre brukere kan deretter følge brettene dine om de måtte ønske, og/eller pinne dine innlegg til sine egne brett.

Sosiale medier for bedrifter: pinterest

Skjermdump fra Pinterest

Lag egne innlegg: Du er nødt til å opprette egne innlegg før du eller andre kan pinne dem på brett. Det er mange måter å gjøre dette på, jeg anbefaler å ta en titt på denne artikkelen. Om lag 80% repinner bare andres innlegg, og vi ønsker jo at nettopp dine innlegg skal bli repinnet.

Gruppebrett: Man kan lage brett som har flere bidragsytere, noe som kan være en god måte å sikre varierte innlegg på tvers av et brett. Det kan også være med på å bygge et samfunn/community.

Pinterest Ads: Nå ble du sikkert sjokkert. Pinterest har også sitt eget annonsesystem hvor du kan betale for å vise frem innlegg.

Andre plattformer

Det var en liten gjennomgang av de største og mest populære nettverkene, og litt om hvordan du kan ta det i bruk for din bedrift. Men, det finnes også flere plattformer det kan være greit å vite om:

Vimeo: i likhet med Youtube er Vimeo en videodelingsplattform, men de har litt ulike målgrupper. Vimeo brukes gjerne til å publisere mer kunstneriske videoer, og mange bruker siden til å bygge portefølje.

Flickr: en bildedelingstjeneste hvor man kan dele fotografier. Var veldig populær før, men har trafikken har dalt de siste årene.

Tumblr: en mikrobloggtjeneste hvor man kan dele og reposte innhold av all slags formater. Har vært en slags “kultgreie” med trofaste brukere.

Reddit: svær stor på verdensbasis, men ikke like populær i Norge. En slags samling av flere forum og undertråder hvor man kan dele og kommentere ulike lenker og temaer.

Quora: en spørsmål-og-svar side hvor brukere kan poste spørsmål og få hjelp av andre brukere.

Google+: Googles tidligere sosiale nettverk som nylig ble lagt ned.

Hva nå?

Nå har du fått en kjapp innføring i de ulike plattformene. Hvilke plattformer passer best for dine ideelle kunder og målene du har satt deg?

Når du har funnet ut hvilke plattformer du ønsker å satse på, anbefaler jeg så absolutt å søke etter mer informasjon og sette seg inn i hva som fungerer. Finn ut av bestepraksis og hvordan du kan komme i gang.

Når plattformene er i boks, er det på tide å finne ut hva slags innhold du skal produsere og dele. Her er noen idéer.

Det var alt for i dag! Håper denne artikkelen kom godt med, og gjør det litt enklere å navigere i dette havet av sosiale medier.

Tallene i denne artikkelen er hentet fra Ipsos sin SoMe-tracker for 3. kvartal 2018.



Legg til kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ten − one =